.

.

7.4.2015

Takkimania + inventaario


Talvivaatteiden ja kesävaatteiden vaihtamisen aikaan mietin aina, että montakohan takkia minulla on, ja että tarvitsenko varmasti niitä kaikkia! Tänä keväänä päätin oikein laskea takkini. Inventaario siis. Tulos järkyttää mutta auttaa myös tekemään poistopäätöksiä. Sitä paitsi halusin tietää montako takkia olen ostanut uutena ja montako käytettynä!


Alunperin takki-inventaariota tehdessäni minua kiinnosti erityisesti vastuullisen kuluttamisen ajatus. Minusta on ekologisempaa ostaa esimerkiksi 10 käytettyä vaatetta kuin 5 uutta. Lisäksi olen erittäin innoissani Suomalaisten kehittämästä selluloosakuituisten tekstiilien liuottamisprosessista, jossa tekstiili muutetaan liuottamalla takaisin kuiduksi. Tämä kuitu voidaan sitten käyttää uuden vaatteen raaka-aineeksi! Kehitteillä on vielä muuntokuitujenkin liuottaminen, niin että esimerkiksi viskoosista saataisiin uutta kuitua. Kaiken huippuna nämä liuottimet eivät ole haitallisia ympäristölle. Loistava innovaatio!


Palataanpa vaatekaappeihini. Kuistilla on talvivaatekomero, eteisessä on kausi-käyttövaatteiden kaappi ja vierashuoneessa kaappi, jossa roikkuu pääasiassa kesävaatteita ja jakkuja. Vähän hirvittää julkistaa tuo takkien lukema, mutta ottakaa huomioon (ennenkuin tuomitsette kovin pahasti) että osa takeista on vanhoja; vanhin on ollut minulla 25-vuotta. Ja että tähän "takki"-kategoriaan lasken myös jakut, mp-takit, viitat ym. Ainoastaan sadetakit olen jättänyt pois laskuista. Niitä minulla on 2; toinen siistimpi kaupunkitakki ja toinen kauhea mutainen loimi, jota käytän ulkotyöprojekteissa. Niin, se lukema siis on 56!


Erittely; lempikauppani Gudrun Sjöden on onnistunut ujuttamaan kaappeihini 7kpl takkeja. Luullakseni kaikki on ostettu alennusmyynnistä. Yhden takin olen saanut mieheltäni, eli se on hänellä ollut käytössä joskus 70-tai 80-luvulla. Yhden takin olen ostanut kaveriltani (hän on ostanut kirpputorilta ja ilmeisesti takki on uniikki ja itse tehty esimerkiksi jossakin ompelukoulussa, päätellen hyvin erikoisesta ja vaikeasta kaavoituksesta). Armeijan poistomyynneistä olen ostanut 3 takkia. Yhden yli 50 vuotta vanhan pitkän sisäturkin olen ostanut kirpputorilta, talvipakkasia ja "metsäelämää" silmälläpitäen. Naapurilta olen saanut hänen äitinsä vanhan takin, joka on tyylikäs pitkä talvitakki, luultavasti 50-luvulta tai vanhempi. Yhden takin olen teettänyt ompelijalla (sukulaissuhde). Kaupan alennusmyynnistä olen ostanut 2 jugend-tyylistä jakkua. Yhden viitan olen saanut lahjaksi; ostettu Virolaiselta käsityöläiseltä ja toisen viitan olen ostanut teatterin puvuston poistomyynnistä. 31 kpl takkeja, jakkuja ym olen ostanut kirpputoreilta ja UFFilta (pääasiassa lyhyitä villakangas- tai sekoite-vintagetakkeja sekä painokuvioituja 60/70-luvun kesäisiä vintagetakkeja.) Yhden toppatakin olen ostanut 15 vuotta sitten ja käytän sitä edelleen luonnossa liikkuessani. Toisen kevyt-toppatakin (vintage) olen ostanut hymyssä suin UFF:lta. Yhden takin olen ostanut 10 vuotta sitten The Earth Collection-kaupasta. Lisäksi omistan kaksi vintage mp-nahkatakkia ja yhden uuden topatun ja turvakovikkeilla varustetun mp-takin.


Huh. Ottipa koville! Mutta tämän jälkeen olen siis tehnyt poistoja. Huraa! Tästä lukemasta on nyt poistunut tai poistumassa (fyysisesti ne ovat odottamassa vierashuoneen tuolilla) 8 takkia. Olen saanut suurimmalle osalle saattohoitokodiksi ystävien tai sukulaisten vaatekaapin. Loput lahjoitan UFFille. Nyt olen jatkossa tarkkana takkien kanssa; taidan jättää kirppikselle muutaman seuraavan houkuttimen ihan suosiolla. Olo on jotenkin puhdistunut ja keveä ja kaapeissa on tilaa hitusen enemmän!!




Ei kommentteja: