.

.

27.10.2022

Hektinen hetki

 

Vuodenajoista tämä on ehdottomasti synkin, mutta minun elämässäni juuri nyt myös hyvin hektinen aika. Hektisyys kyllä helpottaa kohta ja joskus (toivottavasti pian) saapuva ensilumi tuo valoa maisemaan ja mieleen. Tällä hetkellä olen maalaamassa lapsuudenkodissani aika kiireaikataululla. Luojan kiitos vielä hyvin väljä osa-aikatyö mahdollistaa tämän keskellä viikkoa! Samalla kun suren vanhojen rakennusten häviämistä ja harmittelen harmaata sadesäätä, nautin myös ensimmäisistä jouluvaloista, pienistä kahvihetkistä ja kaikesta kauneudesta, jota tänne on edellisiltä polvilta jäänyt. Huvittuneena myös selaan vuoden -73 Kotilääkärikirjaa ja koetan arvuutella mikä on se eksakti kohta lonkissa, jota nykyään kolottaa yhä enemmän. Olen huomannut, että mitä enemmän istun päivän aikana, sitä enemmän kolottaa, jopa yöllä. En nyt ehkä ihan vielä haluaisi mitään ikäkolotuksia!









4 kommenttia:

Joululainen kirjoitti...

Minulla on lonkka vihoitellut nuoresta asti, lähinnä SI-nivel. Kalevalainen jäsenkorjaaja sen välillä laittaa paikalleen, mutta älysin mennä sellaiselle vasta viitisen vuotta sitten. Helpottaa pitkäksi aikaa. Töissä teen paljon seisaallaan sähköpöydän ääressä ja kumimatto jalkojen alla. Liika istuminen kostautuu tosiaan, esim. pitkät junamatkat. Yöllä herään usein olkapäiden/hartioitten kolotteluun.

Thilda kirjoitti...

Joululainen; Onpa ikävää! Ja minulla vasta muutaman kuukauden hiljaksiin, enenevästi. Mietinkin jo, että mitä ihmettä teen väärin tai mitä pitäisi tehdä. Kalevalainen jäsenkorjaaja voisi olla kokeilemisen arvoinen asia. Kiitti vinkistä! 😊

Kata kirjoitti...

Mulla särki toista lonkkaa niin pahasti jokunen vuosi sitten, että menin lääkärille Suomessa käydessäni ja MRI-kuvaan (joka oli ihan kamala kokemus ahtaanpaikankammoiselle). Lääkärin määräämä fysioterapia auttoi vähän mutta jäi koronan takia kesken. Eniten on auttanut ihan liikunta. Lonkat kai vanhuuttaan kuluvat vaikka mitä tekisi, mutta jos niiden ympäriltä saa lihaksia vahvistetuksi se tuntuisi auttavan ainakin omalla kohdalla. Paljon enemmänkin voisin liikkua kyllä, kun vain viitsisin... Pitäisi kai tässä iässä (46) tehdä ihan lihaskuntoharjoituksia mutta olen itse ennen kaikkea hyötyliikkuja ja koiranulkoiluttaja toki myös; kuntosalityyppinen liikkuminen ei ole oikein oma juttuni vaikka hyvää varmasti tekisikin.

Thilda kirjoitti...

Kata; Kiitos vinkeistä! Tuo lonkkakipu yltyi minulla tosiaan jo niin, että se haittasi yöuniakin. Sitten olin lapsuudenkodissa monta päivää ja liikuin paaljoon. (Toisin kuin kotosalla.) Seuraavana viikonloppuna, kun jo harkitsin kepin käyttöönottoa, siemaisin ihan tavallisen Lidlin inkiväärishotin ja kas, kipu katosi tunnissa! En nyt sitten varmaksi tiedä oliko osansa liikunnalla (viiveellä) vai inkiväärillä! Sen jälkeen olen syönyt ja juonut inkivääriä päivittäin ja kipu on lähes kokonaan poissa. Ällistyttävää...