.

.

11.8.2022

Aurinkoisissa fiiliksissä


Pujahdin jälleen vanhoille kotikonnuille, nuuskimaan syksyn tuoksuja pelloilla ja ihailemaan lakeuden tähtitaivasta. Olen tosi hyvissä fiiliksissä! Olen tajunnut miten mahtava mahdollisuus uusi työni on! Kuukauden sisällä jo neljä ihmistä on yrittänyt saada minut tekemään enemmän työtä, kuin tällä hetkellä teen. Haluan kuitenkin ottaa pehmeän aloituksen alaan ja haluan välttää uuden työuupumuksen. Tuntuu tosi hassulta, sillä minulla ei ole yhtään alan koulutusta, eikä kokemusta. Edellistä työtäni olisin voinut tehdä vain muutamassa paikassa koko Suomessa ja nyt - vain taivas on rajana! Moni pitää tätä alaa paskana ja palkkaa erityisen paskana. No, minä en juoksekaan palkan perässä; en ole ikinä tehnyt työtä siltä kannalta, vaan intohimosta ja sisäisestä palosta. Eilen hoksasin, että tällä alalla on niin paljon töitä, että voin vain valkata parhaat sopparit päältä.



Nyt kun olen osa-aikatyöläinen, haen siis yhtä työpaikkaa per kolme kuukautta. Se on kyllä aikamoinen porras täystyöttömään, joka hakee neljää paikkaa per kuukausi. Mutta taas olen oppinut jotain uutta; työkkärin mukaan olet työtön, jos teet alle neljää tuntia viikossa, mutta jos teet neljä tuntia tai yli, niin olet osa-aikatyöntekijä. Jos taas teet 80% alan kokoaikatyöstä, olet vielä nippa nappa osa-aikainen. Sehän tekee keskimäärin neljä kahdeksan tunnin päivää viikossa. Eli pähkinänkuoressa; viikkotuntimäärällä 4-32 olet osa-aikatyöntekijä. Tämäkin lukema kannattaa ottaa huomioon taiteillessa omien etuuksien ja oikeuksien kanssa, koska myös tästä asiasta mutu-tuntuma on ihan eri kuin mitä pykälät sanoo.

No se pykälistä ja laskelmista. Olen saanut myös työtarjouksen vanhasta työpaikasta. En ole koskaan kieltäytynyt työstä aiemmin, mutta eilen oikeastaan jouduin kieltäytymään jopa kahdesta eri työtarjouksesta! Olipa hyvin hassu tunne. Jotenkin tosi voimaannuttava; uudella tiellä vahvasti ollaan. Ihana uusi elämä, täältä tullaan!

 

Ei kommentteja: