.

.

19.10.2024

Kumman valitset-haaste

 

Nappasin haasteen Taija-Tiian blogista, mutta haaste on kai kiertänyt monessakin blogissa viime aikoina, enkä tiedä, kuka sen on perustanut.

Uusi maa vai tuttu kohde?

Mulla on tiettyjä lempparimaita ja -kohteita, mutta oon kuitenkin niin elämälle utelias, että valitsen empimättä nyt uuden kohteen! En ole matkaillut ikinä Euroopan ulkopuolella, joten se voisi olla esim Japani. Multa on melkeinpä tivattu joskus, että mikä siinä Japanissa nyt niin kiehtoo, mutta se on vaan hiipiny jotenkin salakavalasti mun tajuntaan viime vuosina. Vois se kohde olla myös vaikka Viipuri tai Karen Blixenin farmi Keniassa tai aika moni muu.

Rinkka vai matkalaukku?

Matkalaukku totta kai! En ole ikinä rinkkaillut, enkä ole siinä kunnossakaan, että nauttisin enää yhtään mistään patikkatyyppisestä retkeilystä. Kyllä matkalla pitää olla hyvä hotelli, mukava vuode, kunnon ruoka ja televisiokin. Sitä paitsi mulla on kirpparilta ostettu vanha toffeenvärinen nahkainen matkalaukku, josta en luovu! Lentokoneeseen en sitä ota runnottavaksi, mutta automatkalle kyllä. Olen kantanut sitä mielestäni hyvin tyylikkäänä ympäri Ranskaa, Itävaltaa, Saksaa…

Ulla Jokisalo

Kortti vai käteinen?

Mä oon taipunut korttimaksuun vasta olosuhteiden pakosta muutamassa tilanteessa. Käteinen on oikeaa rahaa, joka ei katoa bittiavaruuteen, eikä sitä voi skimmailla pois mun ulottuvilta. Sitä paitsi eri maiden setelit on tosi kauniita. Uskon siihen, että jonain päivänä vielä palataan seteleihin ja kolikoihin ihan kokonaan.

Alanya vai Fuengirola?

Mä luulen, että Fuengirola. En ole käyny kummassakaan, mutta sen verran jotain kytköksiä mulla on Fuengirolaan, että jos näistä pitää valita, niin sinne. Sitä paitsi en ole ihan varma tykkäänkö Turkista maana enää juurikaan.

Finnair vai Ryanair?

Hmm. Molemmilla olen tainnut matkustaa, mutta Ryanairilla paljon enemmän. Onhan se kyllä aika hienoo lentää Lontooseen Pirkkalasta parilla kympillä. Tosin ne ahtaat penkit on yhtä epäviihtyisiä kuin Onnibussin penkit, kun polvet on melkein suussa. Jos voisin, niin mieluiten matkustaisin jossain kuninkaallisluokassa, jossa vois sitä paitsi unohtaa lentopelonkin. Oikeastaan sillä ei oo juuri merkitystä, koska lentelen niin harvoin. Viime kerrasta on 13 vuotta.

Pentti Sammallahti

Aasia vai Afrikka?

No todellakin Aasia! Japani, Kiina, Intia, vaikkapa nyt aluksi. Afrikassa mua on kiehtoneet vain pyramidit ja faaraot, sekä se Karen Blixenin farmi. Mutta Aasiassa mua kiehtoo tosi monipuolisesti usea paikka. Ja Idän pikajuna kiehtoo valtavasti!

Junalla vai laivalla?

Ikiaikaiseen rautatieläissukuun kuuluvana sanon toki, että junalla! Mitä hienommalla ja ylellisemmällä, sen mahtavampaa! Ja mitä höyryjunampi, sen parempi. Mikään Japanin luotijuna ei mua kiehdo. Junalla täytyy voida matkata lempeästi ja seikkaillen. Kaipaan muuten yhä niitä 80-luvun junalippuja, jotka ei olleet sidottuja mihinkään istumapaikkaan, eikä tiettyyn junaan, vaan ne oli voimassa kuukauden ja saatoit matkustaa sinä aikana koska hyvänsä ja hyppiä pois väliasemilla miten paljon vaan. Jos ostit lipun Tampereelta Helsinkiin, saatoit siis lähteä matkaan vaikka maanantaina Tampereelta ja hypätä heti Lempäälässä pois, jatkaa matkaa tiistaina Lempäälästä ja hypätä pois Hämeenlinnassa ja jatkaa taas vaikka torstaina eteenpäin. Kunhan kuukauden sisällä päädyit sinne Helsinkiin. Ja kaikki tämä sillä yhdellä lipulla! Kadehtikaa oi nuorisolaiset!

Kaupunki- vai rantalomakohde?

En ole yhtään rantalomailija, joten ihan ehdottomasti kaupunki! Olkoon se vaikka Tukholma, Tallinna, Tartto, Bergen, Lontoo tai Reykjavik, tai melkein mikä muu tahansa. Matkoilla tykkään haahuilla paikallisten seassa, käydä museossa, käsityö- tai taidekaupassa, ostaa vaatteita ja kempparia, mutta aivan erityisesti mennä ruokakauppaan! Mun vaki-lempikohde on Röömu Kaubamaja Viron Keilassa. Oon laahannu sieltä kotiin kirjoja, säilöntäpurkkeja, hiusvärejä, kosteuspyyhkeitä, tuikkukippoja, sukkia, hiusrenksuja, kynsilakkoja, juustoja, leivonnaisia, juomia, vesimelonipurkkaa ja vaikka mitä!

Ulla Jokisalo

Auringonnousu vai -lasku?

Molemmat on ihania, mutta kyllähän se on kuitenkin se auringonlasku! En pääse aamulla ylös, ellei ole ihan pakko, mutta vastaavasti illalla voin notkua hyvinkin pitkään hereillä. Itse asiassa herään kunnolla vasta illalla. Auringonlaskut on jo lapsuudesta tehneet muhun vaikutuksen meidän lakeudella, eikä sitä näkymää saa sielusta pois millään.

Matkamuisto vai tuliainen?

Ai että itelle vai muille? No molempia on tullu harrastettua, mutta nykyään, kun mun filosofiaan kuuluu olla haalimatta kauheesti turhaa tavaraa itelle, niin musta on fiksua tehdä niin myös muille, eli jättää ne tuliaisetkin pois kokonaan. Saatan jossain tapauksessa tuoda jotain syötävää tuliaiseksi, siinä kaikki. Itelle ostan kosmetiikkaa, ehkä kirjoja, joskus vaatteita tai laukun ja etenkin aina syötävää.

Hattu vai aurinkolasit?

Hattu on tyylikäs, mutta enemmän käytän aurinkolaseja. Olin vähällä ostaa kolme viikkoo sitten Kirkkoniemestä bling bling-aurinkolasit, mutta sitten muistin, että mulla on ihan tarpeeksi aurinkolaseja kotona. Periaattees kyllä siis molemmat, mut ihan vähä enempi ne lasit!

(P.S. Kuvat on otettu Aaltosen Taidemuseossa Tampereella tänä syksynä.)



Ei kommentteja: