.

.

30.3.2021

Äitin juurilla Hammaslahdessa


Olen jakanut sukuni osioihin, jäsentämisen helpottamiseksi. On siis isän puolelta paapan suku ja mumman suku ja äidin puolelta papan suku ja mamman suku. Eniten olen tutkinut papan sukua ja toiseksi eniten paapan sukua. Molemmissa taitaa vilahdella porukkaa vähän laidasta laitaan, torppareista aatelisiin. Nyt kun olen vihdoin päättänyt tilata sen DNA-testin, selviää onko tutkimus mennyt oikein. 



Kaikkein vähiten olen tutkinut mamman sukua. Ensinnäkin heihin on pidetty melko vähän yhteyttä ja he ovat asuneet kaukana. Mamma ei ollut myöskään kovin puhelias, enkä muista hänen koskaan sanoneen sanaakaan suvustaan. Yksi todella kultainen isotäti siinä suvussa kuitenkin oli ja haluan joka tapauksessa penkoa nekin juuret. Mammalle on varmasti ollut aikamoista asua ensimmäiset 20 vuottaan Viipurissa, Suomen kulttuuripääkaupungissa, ja muuttaa 1920-luvulla maalle, vanhempien juurille Joutsaan.



Noin kymmenen maalaisvuoden jälkeen mamma muutti yhtäkkiä Tampereelle ja tapasi papan ja kaikki oli sitä myöten selvää. Syntyi rautatieläisperhe, joka muutti ensimmäiset 12 vuotta isän työn perässä ympäri Suomea. Kankaanpäähän, Sortavalaan, Hammaslahteen... Hammaslahdessa äitini kävi jo koulua. Tietääkseni äiti ei koskaan palannut Hammaslahtea katsomaan aikuisella iällään. Minä siis päätin kerran mennä kurkkaamaan millainen paikka se oikein on!



Löysin rautatien ja Hammaslahden aseman. Löysin monia rautatieläisrakennuksia aseman kupeesta. Vähän surullisin fiiliksin katselin niiden kohtaloa. Täällä äiti on taapertanut joitakin vuosia elämästään 1940-luvulla. Tuota samaa rataa katsellut ja varonut junia. Tuota samaa asemaa katsellut ja kävellyt näitä pieniä maalaisteitä. Pieni tyttö leikkinyt täällä sisartensa kanssa. Täällä mamma on paimentanut laumaansa niinkuin kanaemo. Kulkenut topakasti kori käsivarrellaan ja suu supussa. Ehkä tiennyt, että tämäkin on vain välivaihe perheen elämässä?



Kotiin palattua yritin turhaa ottaa yhteyttä Hammaslahtelaisiin. Olisi ollut mukava nähdä joku vanha luokkakuva, jossa äitinikin on mukana. Perheen albumit katosivat sodan aikana monissa muutoissa. Nyt minä yritän kursia kasaan tarinaa, johon on hyvin vähän aineksia valmiina. Koetan tehdä salapoliisintyötä ja hahmottaa melkein sadan vuoden takaisia asioita. Eikä siitä niin kauan ole! Mamman nuoruus oli sata vuotta sitten. Tuntuu kuin voisi ottaa kädestä sadan vuoden takaisia aikoja. Usein minua hirvittää katsella miten ihmiset marittavat innoissaan kaiken "turhan" pois. Miten siellä menee paljon suvun vaiheita suoraan kaatopaikalle. Tuskin kovin moni vaivautuu etsimään uuden omistajan niille muistoille. Jonkun tulevan tutkijan on aloitettava taas nollasta.

 

6 kommenttia:

Cheri kirjoitti...

Minusta olisi hyvin mielenkiintoista tietää enemmän sukuni historiasta. Aika paljon aineistoa on tuhoutunut kun Lappi poltettiin sodassa. Serkkuni on tehnyt sukututkimusta isäni puoleisesta suvusta ja olen auttanut häntä tunnistamalla henkilöitä kuvista. Lapsuudessani katselin kuvia usein mummuni kanssa ja olen ainoa, joka vielä muistaa nimiä. Aika nopeasti kaikki katoaa.

Thilda kirjoitti...

Oh, olet aarre! Kirjoita kaikki ylös mitä tiedät ja kun vielä muistat. Minä olen huomannut ihan viimeaikoina tulleeni siihen pisteeseen, että en muista enää itsestäänselviä asioita, joita en ole aktiivisesti ajatellut vuosikausiin. Olenkin miettinyt kirjoittavani jonkun 70-lukumuistelon lapsen silmin (kun kerran vielä jotain muistan). Sodat ja kirkkojen palot jne hankaloittavat sukututkimusta. Mutta niin kyllä hankaloittaa lain tiukentuminenkin. Onko sun kaikki isovanhemmat kotoisin lapista?

Hallatar kirjoitti...

Niin, sukupuut ovat jännittäviä.

Hyvää pääsiäistä siulle! 🧡🧡🧡🧡🧡

Thilda kirjoitti...

No todellakin on! Parasta jännitystä ilman pelkoa. :D Kiitos samoin! <3

Leena Lumi kirjoitti...

Äitini on tehnyt isosti sukututkimusta ja niinpä sitten löysimmekin äitini äidin sukuhaaran, jossa minä olen viides suoraa naislinjaa. Suku on kuuluisakin, joten minun piti todistaa kuka olen ennen kuin sain ostaa tyyriin sukukirjan. Nyt selvisi monta asiaa etenkin ammattien suhteen...Lapseni ovat sanoneet, että armeija menetti minussa kenraalin ja kuopuksemme valmistui teologian maisteriksi, mutta ei ota pappisvihkimystä, vaan kurvaa sieltä yhteen muuhun alaan.

♥♥

Thilda kirjoitti...

Oh, ihanaa!! Sukututkimus on vaan NIIN kiinnostavaa! Katsotaan, mitä DNA-testini tuo tullessaan ja pääsenkö minäkin jonkun suvun huomaan sitä kautta. :D On niin kiinnostavaa tajuta, miten useat muutkin asiat periytyvät kuin vain ulkonäkö tai sairaudet. Minulla perinnöllistä on herkkyys ja tietynlainen intuitiivinen näkeminen. Mutta onko myös esim introverttius, käden taidot, kiinnostuksen kohteet... Jatkakaa penkomista; koskaan ei tiedä mitä sieltä pelmahtaa! :D