.

.

13.12.2021

Joulukokkailu alkaa




Tänään on se päivä, kun suunnittelin joulukokkailun alkavaksi. Tosin ihan hiukan pitää vielä pölyrätin kanssa kiertää, mutta kuitenkin taitaa olla niin, etten ole kuunaan ollut näin ajoissa joulun kanssa ja se on IHANAA! Joulukokkauksien ruoka-aineita olen ostanut jo aika paljon. Ihan kaikkea ei tietysti voi vielä tehdä, mutta esimerkiksi leipomukset ja laatikot voi hyvin tehdä valmiiksi tällä viikolla.

Ja jos totta puhutaan, tänään on etenkin päivä, kun pitää rakentaa CV:tä. Huomenna minä taas palaveeraan työasioista ja silloin pitäisi olla jotain enemmän koossa kuin nyt. Olen toki aloittanut, mutta vielä pitää kaikenlaista tehdä. Hieman jännittää, sillä minä olen jännittäjä. Mutta tajuan toki, että rakennan tässä omaa tulevaisuuttani ja se voi olla vaikka kuinka upea! Siksi ei jännitä paljon.





Koska löysin juuri pakastimesta punajuuri- bataatti- ja porkkanamössöä, päätin laajentaa joulupöytää laatikoitten osalta. Noiden lisäksi on pakko aina saada jouluksi lanttulaatikkoa ja imellettyä perunalaatikkoa!

Piparkakkuja teen pienen määrän. Reseptejä minulla on niihinkin varmaan kymmeniä, mutta olen oppinut, että piparitaikinaa ei kannata tehdä sokkona, ellei halua menettää hermojaan. Taikinan on oltava sopiva leivottavaksi ja tietysti hyvän makuinen. Siis joku moneen kertaan kokeiltu varma valinta reseptien joukosta.

Tortuista teen tänä vuonna kahta suolaista versiota, joista toisia voi jopa pakastaa ja toiset täyttää loppuun viime minuuteilla. Reseptit löysin täältä. Joululeivontaani kuuluu myös aina joku kakku. Ja koska täällä on myös ihan sikana joulukakkureseptejä, olin vähällä mennä sekaisin. Halusin ensin tehdä MONTA kakkua, mutta sitten onneksi järki tuli päähän ja lopulta pitäydyin vain perinteisessä Englantilaisessa hedelmäkakussa. Lorautan taikinaan Disaronnoa tai Cointreauta ja kakusta tulee IHANA.

Nämä on siis tarkoitus tehdä tällä viikolla. Salaatit, kinkun ja hirvipaistin teen ensi viikolla. Aikaa kai jää myös vähän verhojen ripusteluun, joululiinojen asetteluun ja koristeiden ripotteluunkin... Mukavaa viikkoa kaikille!

 

Ei kommentteja: