.

.

14.8.2021

Suomen palvelut sunnuntaiveneilijän näkökulmasta



Olemme veneilleet viime vuosina jonkin verran. Meillä ei ole mitään ns kotisatamaa, jossa vene odottelisi meitä saapuvaksi, vaan kuljetamme venettä trailerilla aina sinne, minne nenä näyttää. Olemme siis veneilleet useilla järvillä ja suunnitelmissa on myös käväistä merellä jossain vaiheessa.

Ihmetystä on kuitenkin herättänyt muutama asia; hyvin vaihtelevan tasoiset veneenlaskuluiskat, huonosti informoidut laskupaikat tai vierasvenelaiturit (täytyy usein katsoa google mapsista onko luiskaa ja missä se tarkalleen sijaitsee tai kiikaroida tovi, ennen kuin selviää missä on vierasvenelaituri, jos tulee järveltä päin), sekä kirjavat palvelut satamissa ja palveluiden huimat tasoerot.





Monet pikkukunnat eivät tunnu tajuavan, miten ison mahdollisuuden bisnekseen he menettävät pienillä huolimattomuuksillaan. Onko luiska sopivan kalteva ja sopivan pituinen? Jos luiska on liian jyrkkä, ei sitä pysty käyttämään. Jos luiska on vino, asettuu traileri veden alla vinoon, vaikka vene tulee vesiltä aina vaakasuorassa trailerille… vinossa olevalle trailerille vene siis asettuu vinoon. Onko luiskan vieressä laituri? Jos ei, miten yksinään pystyy venettä laskemaan? Mihin vene kiinnitetään siksi aikaa kun auto ja traileri ajetaan parkkiin? Tai missä toinen voi seistä pitelemässä venettä paikoillaan, jottei se humpsahda ulapalle? Miten veneeseen astutaan (tai sieltä pois), jos ei ole mitään laiturintapaistakaan? Vedestä? Reiteen saakka kahlaten?

Jos haluat käväistä satamaravintolassa tai jossain muussa kohteessa rannalla, olisi kiinnostava tietää missä sijaistee vierasvenelaituri. Ylipäätään satamassa kannattaisi olla vaikka edes kioski! Vaikka edes jäätelökioski. Mutta uskokaa minua, melko isojenkaan järvien rannassa kohtuukokoisissa satamissa saattaa olla vain hiekkainen parkkialue. No tai sitten se jonkun kokoinen parkkipaikka on yhteinen jopa kahdelle eri kulttuurikohteelle ja uimaan menijöille ja satamaa käyttäville. Tila on selvästi käymässä VÄHÄN ahtaaksi!

Ja sitten vielä yksi juttu. JOS pidät ravintolaa tai muuta asiakaspalvelupaikkaa satamassa, tai ihan missä vaan, niin muista, että ”hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas”, eli vaikka se elämä kuinka ottaa päähän ja vihaat työpaikkaasi, niin ÄLÄ näytä sitä asiakkaalle. Ikinä! Työpaikalla et ole sinä, vaan edustat työpaikkaasi. Ja asiakas on aina oikeassa, vaikka ei olisikaan. Anna hänen ajatella niin. SE on bisnestä.


 

2 kommenttia:

HWIT BLOGG kirjoitti...

What a lovely sunset...beautiful!!
Love from Titti

Thilda kirjoitti...

Titti; Thank you! 😊