.

.

27.7.2021

Eesti-ikävä



Normaalisti olen näihin aikoihin pakannut Eestinmatkaa varten. Olen käynyt Tallinnassa ensimmäisen kerran vuonna 1996 ja nyt 2000-luvulla olen matkaillut ympäri maata vähintään kerran vuodessa, lukuunottamatta korona-aikaa.

Aluksi matkailimme moottoripyörällä teltta mukanamme isoihin tapahtumiin. Sitten kerran otimme hotellihuoneen. Olemme myös yöpyneet Eestiläisten ystävien luona. Ja nyt viime vuosina olemme ihastuneet Tarttoon ja sen hotellitarjontaan. Menemme sinne sitä paitsi nykyään ilman muuta autolla! Hellekesä ei todellakaan houkuttele sonnustautumaan nahkavaatteisiin saatika motoristin toppavaatteisiin.

Minulle on muodostunut omat rutiinini Eestissäkin. Ensinnäkin ystävien luo on mentävä. Toiseksi Keilan Röömu Kaubamajassa on käytävä! Ja kolmanneksi Tartossa on käytävä ja siellä erityisesti haluan shoppailla sikäläistä käsityötä ja vähän muutakin. Ravintolakäynti on tietysti ohjelmassa, mutta niin myös ruokakauppa. Ja Rahvamuuseum (ainakin museokauppa) on nykyään must! Valokuvaus ja kaikenlaisten asioiden katselu on tottakai itsestään selvää koko ajan.



Ystävien pihassa on ihan eri fiilis kuin Suomessa.


Röömu Kaubamajan kirjahyllytkin on tullut koluttua tarkkaan!


Viimeksi löytyi Italialainen nahkalaukku ja käsitöitä!


Tarton kuuluisin suihkulähde "Suutelevat opiskelijat" on erittäin kuvattu
 ja keskeisellä paikalla Raatihuoneentorilla.




 

2 kommenttia:

Cheri kirjoitti...

Eesti on mukava matkakohde lähellä. Olen vieraillut siellä 1970-luvulta lähtien ja nähnyt valtavan muutoksen nykyiseen itsenäiseen Eestiin. Korona muutti maailman ja nyt emme enää ole vapaita matkustelemaan mielihalujen mukaan. Onneksi kotimaassakin on paljon mielenkiintoisia matkakohteita.

Thilda kirjoitti...

Cheri; Wau, sinulla on siihen maahan todella perspektiivistä näkemystä! Minäkin olen usein miettinyt miten hurjasti se on muuttunut 90-luvusta tai jopa viimeisen 15 vuoden aikana. Tykkään matkailla lähimaissa (Viro, Ruotsi, Norja, Venäjän Karjala) ja olen jopa haaveillut, että jos voittaisin lotossa, ostaisin kakkosasunnon Virosta!

Kotimaa(kin) on tosiaan TÄYNNÄ upeita paikkoja!