.

.

4.5.2024

Työterveys ja kuntoutuminen ylipäätään


Jauh, taas käyty työterveydessä. Saikkua jatkettu kuukaudella. Mutta mikä parasta, lääkäri oli oikein paneutunut ja perinpohjainen. Kyseli mm onko aikaisemmin ollut jotain leikkauksia tai toimenpiteitä, vaikka en tiedäkään miten ne tähän liittyvät. Ehkä hän ajatteli, että jos lähivuosina on ollut paljon toimenpiteitä, se vaikuttaa myös nykytilaan. Mutta edellisestä leikkauksesta on jo kymmenkunta vuotta ja muita operaatioita ei sitten olekaan ollut. Joten se niistä.


Tämä oli ensimmäinen työterveyslääkäri, joka otti puheeksi työfyssarin! Mulla on kuulemma oikeus siihen. Joten lähete on nyt tehty ja minä vain varailen ajan sinne. Toinen asia, mistä kukaan ei ole aikaisemmin hiiskunut halaistua sanaa, on työkykyvalmentaja. Sinnekin sain lähetteen. Mun mielestä tämä tuntuu välittämiseltä, vaikka oikeastihan tässä on kyse vain siitä, että minun ikäinen nainen ei ole vielä eläkkeelle laskettavissa. Ei näillä oireilla ainakaan. Mutta en mä kyllä sairaseläkkeelle haluaisikaan, ei sen puoleen! 

Myöskin hän suositteli käden kuvausta ja ultrausta, jotta voidaan tutkia tätä kipua hiukan tarkemmin. Mutta se ei kuulu työterveyden piiriin, vaan se pitäisi hoitaa ihan julkisella puolella. Joten siihenkin täytyy varailla aikoja. Eikä se mitenkään pahitteeksi varmasti olekaan. Itekin olen jo pahuksen tympääntynyt tähän puolikuntoiseen oloon, kun joinakin päivinä oireet on vahvempia kuin toisina ja käsi vaikeuttaa kaikkea arjessa. Katsotaanpa miten tämä etenee. Mutta sen vaan sanon, että se mun vesijumppa on todellakin auttanut aika paljon! En siis ole liittynyt mihinkään vesijumpparyhmään, vaan tehnyt ihan omia aikojani Tampereen uimahalleissa vesijumppaa siihen tarkoitettujen televisioruutujen äärellä. Niitä on ainakin Hervannassa, Pyynikillä ja Tesomalla. Sieltä voi itse valita minkä jumpan haluaa ja sitten saakin huhkia hiki päässä ja henki hieverissä jos vaan kykenee. No, on toki lempeämpiäkin ohjelmia, että ei kannata säikähtää. Ja sitten kun pääsee juoneen kiinni, niin tietää minkä tyylisiä liikkeitä voi tehdä itekseen vaikka kesällä järvessä ilman mitään opastusvideoita.

 

Ei kommentteja: