Vaikka meillä on kamalat määrät kirjoja, olen antanut itselleni luvan ostaa muutamia tosi kiinnostavia kirjoja silloin tällöin, tosin sillä ehdolla, että poistan myös joitakin kirjoja välillä. Eilen käyskentelin Akateemisessa kirjakaupassa (joka ei sääli kyllä ole kuten ennen, mutta on silti edelleen suosikkini) ja löysin kaksi hyvin kiinnostavaa kirjaa. Tai toden sanoakseni kiinnostavia kirjoja oli kymmeniä, mutta taivuin ostamaan nämä kaksi. Samaistun näihin molempiin jollain tasolla. Katsotaan mitä tykkään lukemastani ja miten se vaikuttaa ehkä tulevaan.
Tuo vuosi ilman vaateostoksia voisi ihan hyvin olla mahdollinen omallakin kohdallani. Vuosi ilman nettiä olisi paljon vaikeampi. Työnhaku, pankkiasiointi, yhteydenpito kaikkiin, lippujen ostaminen, aikataulujen tarkistaminen ja kaikki tuntuu olevan vain netissä! Ilman somea voisi vielä olla, mutta ilman nettiä… siihen tarvittaisiin iso muutos koko yhteiskunnassa. Sitä olenkin tässä ihmetellyt, kun kaikki menee yhä enemmän netin varaan, että miten se toimii Ukrainan sodan ja siitä johtuvien - välillisesti - nettiongelmien kanssa? Voimmeko luottaa siihen, että netti todellakin toimii kahden vuoden kuluttua? Tai kymmenen vuoden kuluttua?
Kävin muuten eilen Tampereen keskustassa Siilinkarin kahvilassa ja otin puheeksi käteismaksun. He sanoivat, että heillä maksetaan tosi paljon käteisellä! Että lähes puolet ostoista tehdään käteisellä. Siis täysin eri viesti, kuin saman kadun varrella olevassa kahvilassa, jonne on muutama sata metriä matkaa. (Viittaus viime viikon postaukseeni.) Miten se voi olla mahdollista? Joka tapauksessa minulle oltiin erittäin ystävällisiä ja koin itseni kuulluksi ja tärkeäksi.
Josta johtuikin sitten mieleeni eräs asia koskien palveluammatteja. Jos et palveluammatissa tiedä jotain, se ei haittaa, ota selvää! Jos sinulla ei ole jotakin tuotetta, sekään ei ole maailmanloppu. Jos jokin menee vikaan, se on ihan jees. Mutta tiedätkö mikä ei saa mennä vikaan? Asiakaspalvelu! Se ei vain saa mennä pieleen. Vaikka asiakas olisi miten v-mäinen (niin kuin suorastaan joskus on), ammattitaitoinen asiakaspalvelija on kuitenkin aina kohtelias. Asiakaspalvelijana et edusta omia ajatuksiasi tai mielipiteitäsi, et edusta omia äksypäiviäsi, omaa ärtymystäsi tai mitään sellaista. Edustat työnantajaa ja hänen linjaansa. Ja jos olet ammattitaitoinen, sinä osaat sen kyllä. Se on sinun ykköstehtäväsi! Se on tärkein asia hallita työelämässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti