.

.

8.2.2024

Sähköinen etanaposti


No nyt kun kerran laadin itelleni hienon To Do-listan, niin aloin eilen touhukkaasti sitä sitten käymään läpi. Ensin katoin omakelasta, että lääkärin B-lausunto mun saikun jatkumisesta ei ole vieläkään mennyt perille! Lääkärissä kävin 23.1. eli reilut kaks viikkoo sitten. Soitin lääkäriasemalle ja he katsoivat atk:lta, että lääkäri tosiaan on lähettänyt sen sähköisenä Kelaan 1.2. (No mulle hän kyllä sanoi ja painotti, että tekee sen samana iltana, kun olin vastaanotolla…) No kaikkea sattuu ja inhimillisyydellekin pitää laskea osansa. Mutta sitä en nyt tajua, että jos sähköinen posti on ollut matkalla jo reilun viikon, niin mikä tässä maksaa?? Sehän on saakelisti hitaampi kuin meidän naurettava postilaitos! 


Soitin kelaan ja sain ohjeen, että seuraile tilannetta tämän viikon ja soita vaikka perjantaina uudestaan, jos lausunto ei vieläkään näy omakelassa. (No munko tässä pitää lausunnoksi muuttua, saatana?) Asia on nimittäin sillä lailla, että mun ei onneksi tarvii tehdä mitään uutta saikkupäivärahahakemusta alusta asti (se oiski räjäyttäny mun hermot totaalisesti jo alkuunsa!) vaan kun oon ollu näin kauan saikulla - heinäkuun puolivälistä - niin kela tarvii vaan työterveyslääkärin B-lausunnon ja tekevät sitten melko nopsaan päätöksen. (Nää Kelan ”nopsaan” on tietysti oma suhteellinen käsitteensä.) Mutta mun mielestä vastuu asioiden hoitamisesta on ihan jossain muualla, kuin mulla. Mä yritän tässä henkihieverissä kuntoutua ja nyt mun sit pitää myös vahtia sekä lekuria, että kelaa, niin ku pientä lasta! ”Muistikko pyyhkiä pyllyn?”-tyyliin. En taas oikeen tykkää. 

Ja sitä paitti; jos kerta on keksitty sellanen asioita helpottava systeemi ku sähköinen posti, niin mihin vittuun ne postit voi muka kadota?! Kyllä mun martta-järki sanoo, että jos lääkäri painaa ’lähetä’-nappia koneeltaan, niin asiakirja ilmestyy Kelaan parin sekunnin viiveellä. Että just ja just ehtii kissan sanoa. Kissa kissa kissa…!!! Ei silti vieläkään. Mut ilmeisesti systeemi on oikeesti niin tönkkö, että se ite tieto menee kyllä heti perille, mutta sielä sitten joku fyysisesti omin pikku kätösin lajittelee sitä viikkotolokulla oikeisiin lokeroihin. Voi anna mun kaikki kestää! Vähän sama ku menis luotijunalla ensi Porvooseen ja sit joku kipittäis sut rikshalla siitä Pietariin.

Että tässä sitä nyt sitten istutaan puhelimessa puolet elämästä ja vahditaan, että viranomaiset tekee hommansa ja että systeemit ylipäätään toimii! Mikä vahtimestari mä muka oon?? On tietysti promillen mahdollisuus, että se lausunto on sieppautunu Venäjälle ja Putin tutkii sitä nyt innostuneena. Mokoma vellihousu sekin jätkä. Jättäis muun maailman rauhaan ja pitäis huolen vaan omista asioistaan. Mutta jos mun lausunto on sillä, niin eiks oo niin, että seuraavaks mun kannattaa ruveta lottoomaan, jos meinaan tuuri on tätä luokkaa. Sain siis listalta ekan tehtävän kohdalta jo umpisolmun aikaseksi. Tai en saanu, vaan ties kuka. Viranomaiset? Tietojärjestelmä?  Huvittais ruveta lukemaan taas Kafkaa ja Orwellia.

 

6 kommenttia:

Anni kirjoitti...

Siis ymmärrän että asia takkuaa ja sua jurppii. Mutta,sorry vaan,mun aamua piristi kummasti sun lentävä mielikuvitus ja jälleen kerran loistava verbaalinen ilmaisu.
Toivottavasti asiasi järjestyvät.

Thilda kirjoitti...

Anni; 😊 Kiitti! Joo, jurppii, mutta kestän sen. Ois kiva olla joku ministerikuiskaaja, joka pystyy suoraa sanoon päättäjille, että muuta tää. 👇 Ja sit se tapahtuis heti.

Anonyymi kirjoitti...

Meneekö se sähköinen posti Kelalla johonkin kirjaamoon? Kotia kun tulee (tai siis tuonne omapostiin vai mikä sen nimi onkaan) niin se oikeasti tulee suunnilleen silmänräpäyksessä. Mun toiseen sähköpostiin Outlookkiin (mun mielestä) ihan sähköposti tulee välillä viiveellä, ainakin minusta vahvasti niin tuntuu, ja sitten ne viivästyneet solahtaa ajallisesti oikealle paikalleen, eivät suinkaan listan huipulle. Nyt joku varmaan valistaa, ettei näin käy. Turhauttavaa kyllä vahtia toisten tekemisiä. Ja kun näistä tällaisista meinaa mennä luottamus koko systeemiin, ja sitten alkaa vahdata epäluuloisesti ihan kaikkea.

t. Anonyymi Emäntä

Thilda kirjoitti...

Anonyymi Emäntä; Joo, käsittääkseni ne menee saman tien kirjaamoon, ja siitä sitten kestääkin kun joku fyysisesti käsittelee, että mihinkä mikin kuuluu. En tajua miks se ei voi mennä suoraa mun tietoihin, kun kuitenkin se henkilötunnus siellä keikkuu mukana koko ajan. 🤔🤔
Kyllä olis niin paljon korhattavaa, voi herran jee!

Anonyymi kirjoitti...

Monia sähköpostiin ja siihen liittyviin järjestelmiin sidoksissa olevia asioita rajoittaa lainsäädäntö, tarkemmin ottaen tietosuojalait. Saksassahan on käytössä vieläkin telefaksi virallisena väylänä millä hoidetaan asiakirjojen siirto viranomaisille.

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Toden totta! Ja ne on kiristyneet munkin aikuisuuden aikana vallan mahdottomiin. Etten sanois överiksi.