.

.

2.11.2023

Kun Kela heittäytyy epäluuloiseksi

 

Jestas, enpä ole tainnut muistaa kertoa tätä episodia Kelan kanssa! En olis ikinä uskonut, että he takertuvat tämmöseen asiaan näin hiton haukkana. Mähän sain siis Kela-taksioikeuden elokuussa ja se kestää helmikuun loppuun. No kyllä mä nyt tajuan, että sillä hoidetaan pakolliset terveyteen liittyvät kuljetukset, ei esim kampaajakäyntiä tai baarissa notkumista (mikä onkin aina ollu mun lempipuuhaa, hehe…). Ei ole ollenkaan suositeltavaa, että kuljen busseissa, jotka on puolillaan aivastelevaa flunssakansaa ja koronaa. Sitä paitsi en olisi ekoilla kerroilla edes jaksanu kävellä bussipysäkille, saati nousta keppeinenikään bussin kyytiin!


No kaikki sujui hyvin, kunnes kysyin sytohoitajilta, että voinko mennä omalle vakifyssarilleni, jos hän auttaisi neuropatian ja vatsalihasten kanssa. He selvittivät asiaa ja sanoivat, että se kuuluu kuntoutumiseen, että kyllä se käy. Minäpä sitten hilipasin syyskuun lopussa fyssarille Tampereen keskustaan (johon oli muuten tosi hankala mennä, koska talon edessä on leveä kevyen liikenteen väylä JA ratikkapysäkki.) Loistavaa suunnittelua teiltä helvetin hörhöt, joiden mielestä keskustan tulee kai kohta olla täysin autoton? Taksikuski luetteli aika monia muitakin paikkoja esim Hämeenkadulla, johon pitää päästä viemään asiakas ihan ovelle ja se on todella hankalaa nykyään! Ei ole sitten sairaita ja vammaisia otettu ollenkaan huomioon, jotta saadaan tämä maailma pelastettua ihan Tampereelta käsin! Kiinakin ottaa varmasti nyt meistä mallia, kun ollaan niin esimerkillisiä, voi jeesus…


No niin, siis se Kela. Eipä aikaakaan kun kela otti sukkana yhteyttä, että mikä tämä fyssarikäynti on? Että onko mulla siihen lääkärin lähete ja he haluaa fyssarilta raportin diagnoosista ja hoidosta. Jaaha, kas kun eivät sanoneet suoraa, että epäilivät mun notkuneen Baarissa tai jotain! Asiaa ei ole vielä ratkaistu, mutta toimitin heille tietysti jäkikäteen sekä lääkärin, että fyssarin lausunnot. Dead line oli viime viikon torstaina. Menee varmaan piiiitkä aika, ennen kun ehtivät muka käsitellä asiaa. Ihme että oli aikaa kuitenkin takertua tuohon asiaan parissa viikossa. Semmonen veijari se Kela on. Olisin luulluut, että se takertuu johonkin erittelemättömiin matkoihin vaikka mökille, mutta heh heh, ihan ovat tikkana siellä syynäämässä uusien Kela-Taksin käyttäjienkin jokaista liikettä. Yleensä oon reagoinut vastaavissa virastojen kanssa tapahtuneissa kädenväännöissä niin, että sanon ”pidä tunkkis” ja todennu, että pärjään mä yksinkin. Nyt on kuitenkin hiukan eri tilanne.


Ja sit vielä yks juttu. Mua suorastaan vituttaa miten koronaan suhtaudutaan nykyään; ”sehän on jo ohi” ”ihan normi flunssa” ”mitä välii?” No niinpä! Kaikille perusterveillehän se on just lähelle noin. Mutta samalla unohtuu se, että yhteiskunnassa on paljon ihmisiä, joille se ei ole pikku juttu! Se, että ollaan sairaana, mutta ei vaivauduta testaamaan koronaa ja sitten hiihdetään sinne tänne ihan huoletta, on aivan saatanan vastuutonta! Ehkä joku nyt sanoo, että ”pysy sinä kotona” - no jees, niin pysynkin, mutta pakko mun on silti ainakin käyttää Kelataksien yhteiskuljetuksia (joissa voi olla parikin henkeä mun lisäksi) ja käydä sairaalassa, jossa väkisinkin kohtaan jos jonkilaista tallaajaa pitkin käytäviä ja käydä apteekissa. Ja huom; minä ja muut vastustuskykyvajeelliset siepataan se tauti vielä herkemmin, kuin terveet tallaajat. Että jos se testaus olis vielä mallillaan, niin ihmiset tietäs pitää pitempää saikkua ja tarkempaa eristystä muihin sairastuttuaan. Ei ole todellakaan iso homma ostaa kotiin jo valmiiksi paria testipakkausta. Nimittäin jos saisin koronan, mun sytostaatit siirtyis (ei hyvä!!) ja voisin joutua aika vakavassa tilassa sairaalaan esim hengityskoneeseen. Kiinalaisissa ja Japanilaisissa arvostan sellasta yhteisöllisyyttä, että ajatellaan muita ensin. Mutta meillä on kiihtyvällä vauhdilla nykyään se ”minä minä minä”…


4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mulla oli kelataksimatkoissa yhdistelykielto eli matkustin aina yksin. Sen sai muistaakseni heti ekalla lääkärikäynnillä ja usein varmistin taksia tilatessani että se huomataan.

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; No mä kuulin koko asiasta vasta viimeksi lääkärikäynnillä taksikuskilta! Pyysin lääkäriä kirjottaan sellasen blanketin, mutta hän ei ollu sellasesta kuullutkaan. Sytohoitajat sitten sanoi, että se annetaan yleensä verisyöpää varten (ja jotain toista, jota en muista). Koetin Kelataksia tilatessa sitten toivoa, että ei yhdistellä ja he sanoi, että siihen pitää olla joku lausunto. 🙈

Annukka kirjoitti...

Mua harmittaa se, että kaikenlaiset etuuksien väärinkäyttäjät (koskee mm. työttömyyskorvauksia ja kuulostaa siltä, että myös Kelaa) saa aikaan sen, että rehellisiäkin ihmisiä aletaan epäillä siitä, että koitetaan vilungilla saada jotain mitä ei oikeasti kuuluisi.

Menee vähän (paljon) sivuun aiheesta, mutta tässä just pari päivää sitten kuulin tapauksesta, jossa mun kotikaupungissa pari tyyppiä kaupitteli 55 tuuman telkkareita huoltsikalla ja esitteli ostokuittia todistaakseen, että tavara ei ole varastettu. Sitä vaan eivät kertoneet, että olivat hakeneet kaupungilta toimeentuloavustuksen, ostaneet sillä telkkarit (koska ilmeisesti sellaiseen voi saada jonkun ostosetelin tai jotain) ja myivät niitä saadakseen rahat. Eivät kuulemma itse mitään 55" telkkareita tarvinneet, koska kotona oli jo isommat ja paremmat.

Thilda kirjoitti...

Annukka; Noinhan se juuri on, että niitten ryökäleitten takia tässä ollaan kaikki luupin alla. 😡
No ohhoh, siinä sitä on taas vähä röyhkeetä vedätystä! Muistan kun sain ite viimeks toimeentulotukeen -97; olin just ollu kesällä kuukauden töissä ja sit olin hakemassa rahaa sähkölaskuun syksyllä. Sanoivat, että kuule tää sun palkka riittää jouluun asti. Tule sitte vasta kyselemään jotain. Eka olivat tivanneet, että eikö sun vanhemmat voi auttaa… 🤦‍♀️ (aikusta ihmistä!) Sillon lähin siitä toimistosta ja päätin, että pärjään kyllä ilman niitten ropojakin nälkään kuolematta. Ja tässä sitä ollaan.