.

.

7.5.2021

Kasvien päiväkoti, oisko mitää?

 

Nykyään kun päiväkoteja on lasten lisäksi eläimille, niin miksi ei kasveille? Ei kasvit tietysti päiväksi ihan tarvitse hoitajaa, mutta kaksi päivää on jo kriittinen aika, jos kasvattaa pieniä taimia siemenestä. Vähän isommat taimet, etenkin jos ne on ehtinyt siirtää isompaan purkkiin, pärjää jo viikonlopun, mutta kolme tai neljä päivää on niillekin koettelemus.

Vaan suurempi koettelemus se taitaa olla kasvien kasvattajalle. Olen jo kertaalleen tappanut muutamia lajeja ylikastelemalla, kun olen lähtenyt kotoa muutamaksi päiväksi. Nyt koetin kastella hillitymmin ja yhden lajin kohdalla testaan eräänlaista pikkukasvihuonetta. Asetin näet taimia täynnä olevan purnukan vanhaan Riihimäen lasipurkkiin, jonka olin asettanut pöydälle lappeelleen. Kenties siinä niiden kosteustasapaino pysyy parempana, eikä kuitenkaan homehtumisvaaraa ole, niinkuin täysin suljetussa elinympäristössä.





Vähän kesemmällä olisin voinut huoletta jättää ituset kuistille tai jopa parvekkeelle tai pihaan. Nyt, kun lumentulo on vielä vaarana (!) ei ulos viemistä voi kokeilla. Ensi viikolla oliskin jo +20 tiedossa... Onnellisia ovat ne, joilla on tähän toimeen sopivia turvajoukkoja tuttavapiirissä!

3 kommenttia:

Ajatuksia kalenterissa kirjoitti...

Mun mies on myös ihan hurahtanut kasveihin ja itse en ymmärrä miksi niitä täytyy tasasin väliajoin sumutella ja tarkistella...

💜 https://jasukuvaa.blogspot.com/

Sylvia kirjoitti...

Lovely flowers ... beautiful details !
Have a nice Sunday,
Sylvia

Thilda kirjoitti...

Jasmin; :D Ihanaa! Minä olen myöhäisherännäinen ja tajunnut vasta aika myöhään aikuisena mikä ihanuus on kasvien kanssa! :) Tulenpa katsomaan blogiasi.

Sylvia; Thank you! <3