.

.

28.12.2023

Enkkua 1980

 

Palataanpas koulukirjojen ääreen! Enkku oli mun yks iso lemppari ainakin ala-asteen aikana. Erityisesti rakastin näitä kirjoja ja niiden hauskoja piirroshahmoja! Toisin kuin äikänkirjan rumat kuvat, nämä oli mun mielestä suloisia piirroksia. Myöhemmin hankin roppakaupalla ulkolaisia kirjekavereita, joita oli ainakin Englannista, Skotlannista, Italiasta, Israelista, Nepalista, USA:sta, Perusta ja Chilestä. Vois kuvitella, että tämmösen jälkeen olisin ihan haka enkussa, mutta pakko myöntää, että oon aika surkee. Osaan ja rohkenen kyllä jutella englanniksi, mutta en ymmärrä kovin laajasti puhetta tai tekstiä, eli sanavarasto on yllättävän suppea. Mutta tämä riittää, enkä ota stressiä aiheesta. Nykyään puhun vain lähinnä Kanadassa asuvien pikkuserkkujen kanssa englantia, joten pärjään taidoillani hyvin.
















13 kommenttia:

Arkisin | jenni kirjoitti...

Oliko teillä enkun tunnilla käytössä ulkomaalaiset nimet? Itse olin Julia XD

Thilda kirjoitti...

Jenni; No oli! Olin Barbara. Inhosin sitä nimeä yli kaiken. Mun mielestä se oli ku joku barbababa…

Arkisin | jenni kirjoitti...

Voi apua, Barbara :D taisin olla myös jonain vuonna Daisy

Arkisin | jenni kirjoitti...

Meillä oli opettaja joka pisti nuppineulalla jos lausui väärin, ei toimisi sellainen nykypäivänä.

Thilda kirjoitti...

Jenni; 😳 Mitä helvettiä?! Pisti nuppineulalla??? Voi luoja… käsittämätöntä! 🥺

Arkisin | jenni kirjoitti...

Se oli kasariaikaa! Arvaa vaan kuka lausui aina oikein :D

pastaakos tässä kirjoitti...

Voi apua! Ihana nostalginen pläjäys! 😍 -Susan- 🤭

Anonyymi kirjoitti...

Meillä oli myös nuo samat enkun kirjat😊. Minä olin enkun tunneilla Susan, Helen tai Mary. Yläasteen enkun ope "lausutti" jotakin sanaa puolikymmentä kertaa, jos se ei kuulostanut hänestä oikealta. Sen jälkeen englannin puhumisessa nousi rima liian korkealle. Voi noita entisajan opettajia mitä jälkiä jättivätkään. Sari

Thilda kirjoitti...

Jenni; No mut silti!! En oo kuullu mitään noin törkeetä keltään 80-luvulta! En edes 70-luvulta. 🤦‍♀️

Thilda kirjoitti...

Susan; 😄 Joo!!

Thilda kirjoitti...

Sari; Sulla oli kauniit nimet! 😊 Mä en muista mitään traumoja enkun tunneilta, mutta liikunnassa niitä oli sitäkin enemmän, ainakin siis isommassa koulussa, ei meidän kyläkoulussa vielä.

Mannaryyni kirjoitti...

Muistot suorastaan vyöryvät päälle noita katsellessa. Kauniita kuvituksia, etenkin tuolla alkupäässä 😊

Thilda kirjoitti...

Mannaryyni; Sinullakin? 😃😃
On, ne on ihania! 🥰