.

.

22.7.2023

Positiivisia ja negatiivisia juttuja


Mulle on sanottu, että mä oon positiivinen kaiken tän keskellä. No, en tiedä, vähän sitäkin ja vähän kaikkea muutakin.  Ihan alussa, kun en ollu vielä käyny ollenkaan gynekologilla, olin ihan hermona ja mietin tähän tapaan: ”apua, mikä mulla on? Onks tää jotain vakavaa… onko mulla syöpä (no ei kai nyt sentään…) mutta apua mikä tää on?? Onko tää syöpä?!…” päivästä toiseen. Sit kun tuli ne ekat verikokeiden tulokset ja se syöpäantigeeni on oli niin korkea, purskahdin itkuun. Sit jotenkin kokosin itseni ja ajattelin että ”no niin, okei, syöpä. Se se todennäköisesti voi olla. No okei, kääk, mutta se hoidetaan. Huh silti.” Sit kun sain lopulta kuulla, että syöpä on levinnyt, niin olin jotenkin pimeellä tavalla tottunut asiaan ja vaan suunnilleen kulmakarvojen kohautuksella menin eteenpäin, että ”jaaa… syöpä, levinnyt? Okei. Mitäs tässä sit sen kummempaa.” Ja aloin jännittää kaikkea epäoleellista, kuten niitä pistoksia ja pieniä kipuja. Kai se on jotain hassua selviytymisstrategiaa. Ai että olenko miettinyt kuolemaa? Totta hitossa. Mutta se ei ole mun tarjottimella nyt se suurin ja etummaisin asia, koska se on joka tapauksessa aika kaukainen juttu. Sehän mua siis ei pelota. Kaikki muu ennemminkin.

 


Se mikä mua tympii just tässä hetkessä, on kaikki semmonen, että nyt meni suunnitelmat uusiksi. Mulla oli isona haaveena käydä tänä kesänä vielä paapan lapsuudenkodissa, hänen äitinsä lapsuudenkodissa ja  vielä hänenkin äitinsä lapsuudenkodissa! Ne on kaikki siellä mun lapsuuden maisemissa ja ne talot on olleet mulle aina todella rakkaita ja tärkeitä. Sitten mulla oli paljon suunnitelmia tavata monia ihania ihmisiä, pitää aktiivisemmin yhteyttä ja myös luoda uusia suhteita. Oli suunnitelmissa edetä lapsuudenkodin rempassa tiettyyn pisteeseen, josta olis hyvä jatkaa ensi kesänä. Oli haaveena, että mentäis Korppooseen hotelli Nestoriin syömään maailman parasta ruokaa, mentäis Ullman’s Villaan yöpymään, menisin Helsinkiin johonkin houkuttelevaan hotelliin, kun syksy on ankeimmillaan. Samalla oli tarkoitus lisätä töissä viikkotuntimäärää, koska olen nyt ottanut tän uuden alan kanssa ihan lunkisti vuoden verran. Kaikki se ja moni muu asia menee nyt tauolle.


Se mistä olen tyytyväinen on, että olen muuttanut elämän suuntaa tässä vuoden parin aikana. Lähtenyt työpaikasta, joka sai minut lopulta voimaan pahoin ja löytänyt ihan uuden alan, jossa tunnen olevani oikeassa paikassa. Ryhtynyt miettimään mikä elämässä on tosi tärkeää! Että se ei suinkaan ole tehokkuus ja raha ja kaiken materian haaliminen. Että kaikkein tärkeintä on voida hyvin ja säteillä hyvää oloa sitten myös ulospäin. Karistaa niitä melko kylmiä arvoja pois itsestä ja esimerkiksi ottaa enemmän omaa aikaa, nauttia palveluista materian sijaan, pysähtyä hetkiin, kuunnella mitä luonnossa kuuluu, katsella ympärille ja huomata ihan pieniä juttuja ja nauttia niistä. Nuuhkia tuoksuja kesäaamuissa, talvipakkasilla ja kevään kynnyksillä. Siis sellaista tyytyväistä ja mukavaa itseensä panostamista jokaisessa asiassa. Esimerkiksi kyllästyin tässä kerran tiskikaapit arkilaseihin ja vaihdoin ne niihin harvoin (jos koskaan) käytettyihin juhlalaseihin. Olen ollut tyytyväinen!


Eilen mieleen tupsahti semmonen peruskysymys, että olenko onnellinen? Kuulostelin itseäni hetken (kauaa ei tarvinnut) ja totesin, että kyllä olen! Kaikesta huolimatta. Tämä terveyden notkahdus ei särje sitä perusonnellisuutta, joka mussa on sisällä. Aika usein mietinkin, että voi kuinka onnelliselta tuntuu; mulla on rakastava mies, ihana tytär, läheisiä ja tärkeitä ihmisiä ympärillä, suloinen koti, elämä täynnä seikkailuja ja jännittävä tulevaisuus edessä. Onnellisuus tuntuu pehmoisena, lämpöisenä tunteena rinnassa, sellaisena valopallona sydämen kohdalla. Tottakai olen välillä surullinen tai vihainen tai superärsyyntynyt, mutta ne on kuin laastareita pinnalla, ne tulee ja menee, eikä hetkauta varsinaista sisintä mihinkään suuntaan. Hassua kyllä, että edelleen se on niin.


5 kommenttia:

Mannaryyni kirjoitti...

Kaunis kirjoitus. Itsellä on ollut vähän samanlaisia ajatuksia käynnissä. Olen kuulostellut, että olenko onnellinen ja mietiskellyt, että miten voisin vielä lisätä omaa onnellisuuttani. Olen ajatellut, että nämä ajatukset juontavat juurensa siitä, että 50-vuotissyntymäpäivä kolkuttelee muutaman vuoden päästä. Palveluihin olen ruvennut satsaamaan itsekin viime aikoina. Se tuntuu hyvältä. Olisi mukavaa pohdiskella tässä pidempäänkin, mutta työt kutsuvat. Rentouttavaa sunnuntaita!

Thilda kirjoitti...

Mannaryyni; Mä ilahdun aina, kun joku pohdiskelee tätä aihetta. 😃
Koska se oma hyvinvointi vaikuttaa kaikkeen; elinaikaan, siihen millaisia ihmissuhteita luomme ja ylläpidämme, millaisena meidät muistetaan, mitä saamme aikaan ja kukaties henkiseen kasvuunkin, joka ehkä sitten auttaa seuraavan elämän kanssa, jos siihen uskoo. Se vaikuttaa meidän lapsiimme, että miten jaksamme kasvattaa ja kohdata heidät, se vaikuttaa työtehoon… ihan kaikkeen!

Onnellisuus ei ole itsekkyyttä, ei sitä, että tänne mulle kaikki. Se on aivan eri polku se. Onnellisuus on enemmän asenne. Että osaa olla kiitollinen pikkuriikkisistäkin asioista. Ei tarvita mitään mullistavaa. Että löytää jyvät siitä omasta piiristä, että lasi on puoliksi täysi, eikä puoliksi tyhjä.

Tiedän, että sinä tiedät. 😊
Ikä saa meidät ehkä havahtumaan juuri näihin. Että onko jäljellä vielä 10 vai 50 vuotta, mitä haluan oikeasti loppuajalta? Nuorena kaikkea on loputtomiin (ja etenkin aikaa), eikä edes osaa hahmottaa mitään loppuaikaa.

Anonyymi kirjoitti...

Syvällinen ihana kirjoitus kuten sinä🩷🩷🩷

Mannaryyni kirjoitti...

Tiedänhän minä. Tein toistakymmentä vuotta pätkätöitä ja palkkatuloissa ei kehumista ollut. Silti ilon aiheita putkahteli vastaan joka päivä jostain. Tallensin niitä kameralla talteen - ja niitähän on nyt siis ihan hitokseen 😂

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Oi! ❤️❤️❤️