.

.

26.1.2024

Kelan päätös fyssarista


Kelahan toimi nopeesti; marraskuun 10. päivänä tehty hakemus sai päätöksen 15. tammikuuta. Vaikka he ilmoittivatkin, että hakemus käsitellään 24.12. mennessä… (tarkoittivatkohan vuoden 2024 joulua?) No, joka tapauksessa mun hakemus kuntoutuksesta (fysikaalinen, jossa kela olis maksanut fyssarin) oli kielteinen, enkä ollut ollenkaan yllättynyt. No rehellisesti sanoen, en ollut edes pettynyt, sillä enhän mä edes halunnut alunperin hakea tätä tukea kelalta! Miksi sitten hain? No koska olin syyskuussa puolivahingossa fyssarilla kelataksilla (siitä enemmän täällä ja täällä) niin mun oli tehtävä selvityksiä siitä Kelalle. Piti siis erikseen anoa jälkikäteen sitä Kelataksioikeutta myös fyssarilla käyntiin. Syöpähoitoihin sain sillä alunperin mennä. Ja siihen hakemukseen liittyi kiinteästi juuri tämä kuntoutustuki, eli en voinut hakea toista ilman toista. Jos haen kerran Kelataksioikeutta, on haettava myös kuntoutustukea. Vaikka en sitä tukea itse kokenut tarvitsevani, vaan olin valmis maksamaan itse omat yksityisfyssarikäyntini! No nyt Kela sitten ilmoitti, että ehei, ei mitään semmosia sulle.


Kela kirjoittaa päätöksessään mm näin: ”emme voi myöntää hakemaasi kuntoutusta, koska sairaanhoitoosi liittyvä kuntoutus on kesken. Esitettyjen selvitysten perusteella tilanteesi ei ole vakiintunut siten, että kuntoutuksesi tavoitteet ja sisältö voitaisiin suunnitella vähintään vuoden ajalle.” Niin, no itsehän ne vaati multa sen hakemuksen tuolloin! Mun sytostaatit oli sen verran vielä kesken, että kaksi kertaa oli edessä tuon anomuksen jälkeen. Mun ajatus oli, että pääsisin mahollisimman aikasin fyssarille, jotta saisin kuntoni normalisoitua ennen helmikuun alkua, jolloin (eka) saikku loppuu. Mikähän Kelan ajatus on, sitä en kyllä tiedä! Koska nyt kuntoni on edelleen huono. Kela jatkaa: ”Ajankohtaista arjen toimintakykyä ei ole kuvattu kuntoutussuunnitelmassa.” Niinkö?! Luin juuri hakemukseni uudelleen (koska olen valokuvannut sen) ja kyllähän minä siinä selitän kunnon huonoutta monin sanakääntein, että mihin se vaikuttaa, niin työssä kuin muutenkin. Kela jatkaa edelleen: ”Ajankohtaisesti sairautesi ja sen hoito kuvautuvat vaikuttavan merkittävästi toimintakykyysi.” ??? En oikein tajua näitä sanakäänteitä, mutta ei se mitään. Ja edelleen: ”Hoito on kesken, eikä tilasi ole siten vakiintunut, että sairauteen liittyvät toimintakyvyn rajoitteet ja kuntoutuksen tarve voitaisiin arvioida ja määritellä vähintään vuoden ajaksi.” No, ai koska se sitten voidaan tehdä? Ei kai kukaan tiedä onko edes elossa ylihuomenna, saati sitten toimintakykyä arvioda 100%:sti vuodeksi eteenpäin! Vai mitä pirua tässä taas jaaritellaan??


Että näin Kela. Ensin vaatii tekeen turhan hakemuksen ja sit torppaa sen. Miks ei esim sanottu heti, että sun ei kantsii tehä sitä vielä? Mut arvatkaa mikä mua eniten tässä ärsyttää, kun tuo ite päätös nyt on ihan yks hailee (koska Kela ei olisi hyväksynyt mun omaa fyssaria ja oisin joutunut paikallisen arvauskeskuksen fyssarille joka tapauksessa - enkä olisi sitä halunnut!) eli se päätös ei varsinaisesti nyt kuohuta mua. No mua ärsyttää SE, että tämän ajan kun Kela on pohtinut mun ceissiä, ne ois voinu käyttää saman ajan  pohtien jonkun toisen tapausta. Jonkun sellaisen, joka oikeasti ois halunnut ja tarvinnut sen Kelan päätöksen tosi nopeesti. Nyt siellä on vaan koneisto raksuttanut tätä typerää juttua, jonka ne itse vaati, mutta jota mä en halunnut. Käsi ylös, jonka mielestä tässä oli jotain järkeä? Käsi ylös, jonka mielestä valtion rahoja ei tuhlattu tässä yhtään? Että resurssit meni ihan oikeeseen kohteeseen? Tätä Kafkamaista pelleilyäkö tämä on muittenkin kohdalla?

 Että todellako sairaitten ja apua tarvitsevien ihmisten kiusaksi, valtion tuella, ihmisten verorahoilla, pyöritetään tällästä naurettavaa sirkuskarusellia, joka tuhlaa rahaa, tuhlaa aikaa ja tuhlaa työpanosta! Ihan uskomatonta paskaa!


4 kommenttia:

vilukissi kirjoitti...

Laita tämä kirjoituksesi menemään suoraan Kelalle, tälläisenään! Tässä oli asiaa joka kantilta!!

Samaa mieltä kanssasi. Käteni on ylhäällä!

Thilda kirjoitti...

Vilukissi; Kiitti! Voisin kyllä (taas) jättää jotain palautetta heille. Kohta oon jossain mustalla listalla, kun sanon aina palautteeni vähän tulikivenkatkuisesti kohteeseen kuin kohteeseen… 😄

Anonyymi kirjoitti...

Hei Thilda! Kyllä on ihmeellistä peliä. Luulisi, että kun on vaikea sairaus ja kovat hoidot, niin olisi hieman inhimillisempää tuo Kelan toiminta. Kun ihminen on sairas, ei välttämättä jaksa edes tapella näiden virkamiesten kanssa. Sinä olet henkisesti vahva ihminen, kaikki eivät sitä ole. Pistää kyllä tuo Kelan vatulointi vihaksi todella.
Voimia sinulle! T. Anonyymi blogisi seuraaja

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Iso kiitos sanoistasi! On minustakin. Oikeastaan kelan kanssa on ennenkin ollut vastaavia tilanteita, että itkuun oon purskahtanu monesti. Sairaana etenkään ei jaksaisi mitään tällästä ylimääräistä, jonka koen kiusaamisena. En tiedä olenko vahva, aika usein itken kyllä edelleen.
Kiitos! Hyvää kevään odotusta sinulle! 🌞