.

.

5.1.2024

Työterveys

 

Kuten jo aiemmin kirjotinkin, niin oon kuvitellu, että meen tässä nyt vaan työterveyteen ja saan sieltä lisää saikkua. Koska edelleen mun kunto on niin romuna, että en jaksa kävellä 100m enempää ja hengenahdistus astuu kuvaan siinäkin. Selkään sattuu melko pienikin fyysinen duuni ja olen ihan naatti lähes kaikesta. Mieli on kyllä virkeä ja olo positiivinen! No näinhän se ei sitten tietenkään mennyt. Soittelin nimittäin työpaikalle ja kyselin, että mikäs se meidän työterveys olikaan, kun en oo sitä käyttäny koskaan. (Koska ehdin olla tuossa paikassa töissä vasta alle puoli vuotta ennen sairautta.) Selitin vähän tilannettani myös. No, kuulemma työterveys hoitaa lähinnä vuositarkastukset, eikä tää mun juttu siis kuulu niille. No se on sitten kunnallisen terveydenhuollon heiniä tämä. Saas nähdä kuinka äijän käy, että meenkö helmikuussa töihin istumaan ja sanon, että voi voi kuulkaa kun en mä jaksa tehdä töitä, mutta voin kyllä istua tässä ja höpistä mukavia. Saas nähdä kuka olis tyytyväinen sellaseen. Mut ehkä ne nyt antaa mulle sitten saikkua vähän lisää.


Tästä juontuu ajatukset ylipäätään työterveyteen ja mun kokemuksiin aiheesta. Ja taas päästään siihen, että helvetti ku mua ärsyttää aivan sikana sekin asia!! Voi olla että tulee toistoa, koska tää asia on ärsyttäny mua jo vuosia ja oon varmaan kiristelly hampaita aiheesta täällä blogissakin. Mun edellisessä työpaikassa, siinä jossa olin pätkäduunissa eli ”projektityöntekijänä” hienosti sanottuna 90–luvun lopulta aina kesään 2022 saakka, oli aika villi käytäntö työterveyden suhteen. Käytännös siis kaikki vakkarit tai pitkää projektia tekevät tai ketjutetut pääsi tälle(kin) apajalle, eli olivat oikeutettuja työterveyteen. Mun projektit oli yleensä puolen vuoden mittaisia taikka kahden puolen vuoden pätkän välissä oli vaikkapa kaks viikkoa työtöntä aikaa. Sehän tarkottaa sitä, että se nollas mun työntekijästatukseni siellä ja taas alotettiin alusta, elikkä en ollu oikeutettu työterveyteen, koska ”sullahan ei oo yli puolen vuoden työsuhdetta”. Ei sillä, että olisin juoksennellu ikinä lääkärissä muutenkaan kauheen tiuhaan, mutta kuitenkin. Kyse on periaatteesta! Eli jos tää asia on sulle ratkaiseva työpaikan valinnassa, niin selvitä etukäteen mitä ehtoja työterveydessä on! Se ”lakisääteisyys” on todellakin minimien minimi. Valtion palkkalaiset taitaa olla parhaassa kelkassa tässä suhteessa ja joidenkin kaupunkien sitten seuraavaksi. Firmoista tosi isot voi olla jees. Muilla käytäntö on mitä tahansa hyvän ja huonon välillä!

Ja se mikä mua siis suurimmin ottaa aivoon, on se ”kahden kerroksen väkeä”-käytäntö! Työpaikka, jossa on niitä ylemmän kerroksen ihmisiä, jotka saa 38 arkipäivää vuosilomaa joka vuosi, joiden työaika on päivittäin lyhyempi, joiden työhön kuuluu työterveys, e-passit ym setelit, joiden työhön kuuluu monenlaiset virkistysmatkat jne. ja jotka saa vielä paljon isompaa palkkaa, kun ne alemman kerroksen tyypit, joilla on pitempi työaika, pienempi palkka, ei oikeutta e-passeihin yms, ei virkistysmatkoja, ei ollenkaan työterveyttä ja vuosilomakertymä se alimman portaan mukainen, eli noin 10 arkipäivää puolen vuoden aikana. Ja huom nämä kaksi eri portaalla olevaa ihmistä tekevät usein ihan samaa työtä! Kyse on vaan työsopparin kanssa temppuilusta työnantajataholta. Vois sanoo, että oisit vaatinu paremman sopparin - no jos olisin, niin olis sanottu, että tulijoita on kyllä, ei tänne oo pakko tulla. Ja sitten työkkäri olis laittanu pitkän karenssin päälle (eli en sais rahaa ollenkaan) kun kieltäydyn työstä. Että semmosta reilua peliä. Ja arvatkaa onko kiva olla lähdössä töistä sellasen ylemmän portaan ihmisen kanssa, joka tekee sitä lyhyempää työpäivää ja muistaa aina ulosleimatessa mainita että ”ohhoh, kato, mulla on jo 16 tuntia plussaa!! Pitää kohta pitää vapaapäiviä!” kun itellä on saldo aina nollan tietämillä. Tosi hauskaa siis. Että ne ylemmän kerroksen ihmiset jaksaa aina paukutella henkseleitään niistä eduistaan. Fiksuus tipotiessään, ei voi muuta sanoa!

Edit. Tässä pari linkkiä liittyen työterveyden lakisääteiseen minimiin. Sain ehkä eilen puhelimessa vähän kummallista tietoa ja siksi haluan korjata asian. Nyt tilanne on se, että olen saanut pitkän lääkäriajan toisen työpaikkani kautta heidän työterveydestä kuun lopulle. Se kuulosti niin uskomattomalta, että oli pakko viel aikaa varatessa varmistaa, että onhan tää nyt sitten varmasti työterveyteen kuuluva käynti. Kyllä se on! Mahtavaa!! Kiitos vinkeistä kuuluu arkisin-blogin Jennille!

Työterveyshuollon järjestäminen


2 kommenttia:

Arkisin | jenni kirjoitti...

Perseestä on! Käyt työpaikalla käymässä ja sitten vaan terveyskeskukseen. Ei ole reilu meininki :/

Thilda kirjoitti...

Jenni; On vähä outo juttu kyllä. 🤔 En oo missään vaiheessa sanonut, etten haluis palata töihin, mutta että kunto ei oo vielä hyvä ja oon jopa pyytäny kuntoutusta. Sekään ei mennyt läpi ja nyt meen tammikuussa kolmasti fyssarille omalla kustannuksella ja julkisilla. Ajan kanssa kilpajuoksua, siltä tää tuntuu! 😒