.

.

29.6.2024

Hellepako

 

Minä olen niitä ihmisiä, jotka todella kärsii helteestä! Melkein ärsyttää kun joku tulee sanomaan, että ’onpa ihanaa kun on lämmin’! Lämmin on silloin, kun on +20, mutta helle on tuskaa! Olenpa sanonut viime vuosina useaan kertaan, että kuumuus vielä tappaa mut joku päivä. Ja mieluummin kuolisinkin helteeseen naps vaan, kuin vaikka esim syöpään hitaasti kitumalla.


Meidän vanha talo kuumenee pätsiksi. Vaikka kuinka oon ajatellu, että ’tänään puuhastelen sitä ja sitä’, niin voimat kaikkoaa kyllä erittäin tehokkaasti (välillä melkein tajukin) aamupäivällä ja virkoan vasta joskus iltaseitsemän aikoihin hitaasti ja hiljaksiin. Meillä on +28 makuuhuoneessa yölläkin ja se on aika pälliä suoraan sanottuna. Viilennyskonetta ei saa esiin sen remppahujanhajanin takia. Tai sais, jos jaksaisi raivata sen edestä ja päältä kauhean röykkiön tavaraa pois. Joo - niin ei jaksa. Joka huoneessa on suunnilleen se 28-30 astetta (jopa lapsuudenkodin yläkerrassa oli vähemmän!!) ja aamun jälkeen aurinko paistaa rappusille, sekä parvekkeelle paahtavasti, eikä ole oikein mitään paikkaa missä hengata.

Siksi tein eilen ihan ennennäkemättömän muuvin ja täytin vesipullon kylmällä kraanavedellä, laitoin Spotifaihin soimaan klassista musiikkia (esim Schubert), otin Mika Waltaria ja Päivi Haanpäätä kainaloon ja tulin ulos, ainoaan hyvään varjoon, joka meidän pihassa on. Tämä on rinnetontti, johon on vaikea sijoitella istuinpaikkoja, paitsi talon viereen, joka siis on se kuumin paikka suurimman osan päivää. Siksi täällä nurtsilla pitää vaan lojua ja aika pian kroppa kyllä väsyy lojumiseen rinteessä. En ole käyttänyt muuten Spotifaita oikeestaan koskaan aikasemmin. Latasin sen tähän tabletille pari kuukautta sitten ja sitten latasin sinne ihania biisejä, että josko vaikka jossain kohtaa innostun tästä tekniikasta. No nyt tuli se hetki sitten. Rentouttavaa! Stä paitsi aika varmaan tuun kuuntelemaan lakeuksilla ens kerralla Lauri Tähkää. Oikeen nään sieluni silmin, miten hiipparoin johki ladon seinustalle kesäyönä kuuntelemaan Laten biisejä. Harmi vaan, kun niitä latoja on hyvin vähän jälellä enää.

Ja luojan kiitos sääkartta lupaa helteen katoamista seuraavan viikon ajaksi ainakin! En ehkä kuolekaan siis vielä. Älkää tekään!


10 kommenttia:

Mannaryyni kirjoitti...

En ole sään ääri-ilmiöiden ystävä mihinkään suuntaan, mutta ovathan pitkät hellejaksot kidutusta. Kotona kaihtimet pysyvät niiden aikana visusti kiinni ja tuuletin taikoo viileämpää ilmaa. Jos nyt sattuu taikomaan. Ihanaa kuulla, että viileämpää on luvassa. Rentouttavia musiikkihetkiä ❤️

Thilda kirjoitti...

Mannaryyni; Kyllä, kidutusta! Minä jo googletin, että mitkä on lämpöhalvauksen oireet! Vaan tänään on jo helpompi. 🥰 Kiitos! 😃🎶🎵📻🎷🎻

Mummeli kirjoitti...

Täällä toinen samanmoinen!
Mulla kanssa kämppä kuin huonosti lämmitetty sauna. Parveke etelä-länsi suuntaan ja eilenkin siellä mittari kipusi jo 36 asteeseen.

Olen aina vältellyt aurinkoa, kun siitä tulee huono olo. Edes nuorena en ottanut aurinkoa, kun se silloin oli vielä muotia eikä tietoakaan mistään aurinkorasvoista. Sisällä olen kärvistellyt verhot tiukasti ikkunoissa ja ropelituulettimet pyörii yötä päivää.

Kauppaan kun menee niin aina joku maireana: Eikö oo ihana ilma? Tekis mieli tirvasta!

Ennustettuja ukkosmyrskyjä ja rankkasateita ei ole näkynyt. Toivottavasti meitä armahdetaan ensi viikolla. 🥴

Thilda kirjoitti...

Mummeli; Joo, meitä kuumuudesta kärsiviä taitaa olla kuitenkin aika paljo! Mun äiti kärsi kuumuudesta samalla lailla. Mahtanee olla suvun sydängeenit, jotka ei tykkää tästä. 😬

😄 tirvasta, tosiaankin! Joo, eihän tää oo leikin asia, monia kuolee joka vuosi kuumuuteen Suomessakin. Kylmyyttä vastaan voi suojautua, kuumuutta vastaan on aika hankalaa!

Mä luulen, että säät on nyt lähipäivinä paljo armollisempia! Kiitos kun kommentoit! 😊

Tarja kirjoitti...

Talvi se on vielä paskempi juttu.

Anonyymi kirjoitti...

Voi minä taas tykkään syksystä ja talvesta. 🍂❄️

Thilda kirjoitti...

Tarja; Mä oon aina tykänny kesästä ja talvesta ihan valtavasti. Lapsena oikein odotin, että olispa oikein kuuma kesä ja oikein kylmä talvi. Olisin samanlainen yhä, jos ei sydän ja kroppa muutenkin olisi kuumuudesta eri mieltä. Talvi on paska juttu jos se on ’vihreä’ ja tammikuussakin sataa vettä, mutta jos on oikea talvi, niin se on kaunis ja kylmää vastaan voi pukeutua. Kuumaa vastaan on paljon voimattomampi.

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Voin sanoa melkein samaa, talvi on ihana, kun se on kunnollinen! Paljon lunta ja pakkasta on mun jokavuotinen toive! 😄 Ja sitten tietty kaikki tähtitaivaat, revontulet ja muu! 😍. Syksy on usein inhokkini, jos sataa vettä paljon. Ahdistun, kun kesä loppuu. Mutta jos syksy on kaunis, kuulas, rapsakka ja kuiva, niin rakastan sitäkin! Paljon reunaehtoja… 😄

Eepu76 kirjoitti...

Talvi, se on minulle pahin painajainen vuoden ajoista. Kylmyys kestää ikuisuuden. Kurjia ovat myös kylmän koleat päivät muinakin vuodenaikoina. Hellettä rakastan ja kaikkia +18 ylittäviä lämpötiloja. Ihanaa, kun kerrankin voin olla ulkona ilman, että paleltaa tai sormet/varpaat ovat kylmästä kohmeessa. Kuulun helteen hehkuttajiin ja ennen kuin ärsytyskynnys nostaa päätään kellään niin mulla on Raynauldin tauti ja lämpimät päivät ovat ainoita, jolloin voin nauttia ulkona olosta. Antaisin mitä vain, jos talvella välttyisi ulkoilmalta mutta valitettavasti se ei ole mahdollista työnkään puolesta. Oispa aina mulla pitkä kuuma kesä.

Thilda kirjoitti...

Eepu76; Kiva kun tulit kommentoimaan! Olen kerran tavannut valkosormisuutta sairastavan naisen ja olihan se kyllä aika hurjan näköistä ja se kaikki mitä hän kertoi myös. Ymmärrän hyvin, että tämä on poikkeus ja kylmyys tuntuu ihan erilaselta, kuin vaikka mulla. Vähän epistä, että kaikilla ei voi olla harmoninen olo kaikissa ilmanaloissa ja säätiloissa! 😞