.

.

6.9.2023

Kela - voi helvetti!

 

Kerronpa teille nyt, mitä tapahtui eilen, kun päätin ryhtyä täyttelemään Kelan sairauspäivärahahakemusta netissä. Nyt tuntui, että mulla on energiaa hoitaa se pois alta. Avasin kyseiset sivut tunnistautumalla ja katoin että okei, ei näytä kauheen monimutkaselta. Lomakesivuja taisi olla yhdeksän ja nuolella mentiin aina eteenpäin. Aluksi helppoa ja ehdin jo ajatella, että onpas mukava kun tääkin nyt hoituu ja vielä vähällä vaivalla.


Sinne piti täyttää mm työnantajan nimi, osoite ja (mielellään palkanlaskijan) puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Sitten kuvailla tyhjään kenttään mitä työtehtäviä työhön kuuluu. Tämän jälkeen piti kuvailla, että miten sairaus vaikuttaa työn tekemiseen. Täyttelin näitä kenttiä laajahkosti, jotta niistä tulee mahdollisimman kattavat suhteessa siihen mitä teen tai miten sairaus vaikuttaa.


Ja koska mulla on kaksi eri työnantajaa, niin toisesta sitten piti täytellä samat asiat. Toki osittain pystyin kopioimaan edellistä tekstiäkin. Kaikenlaisten palkanlaskijan yhteystietojen onkiminen vei hiukan aikaa siinä samalla, mutta ei mitenkään muutamaa minuuttia kauempaa, joten homma tuntui sujuvan. Sitten vielä piti täyttää samat jorinat koskien niitä töitä joita haen (koska osa-aikaisuudesta johtuen olen myös työtön työnhakija). Eli kolmeen kertaan tämä kaikki.


Olin jo siis aika pitkällä ja vielä taisi olla pari kolme lomaketta jäljellä, kun ohjelma heitti mut pihalle! Kirjauduin äkkiä takaisin, mutta kaikki mun kirjoittamat asiat oli kadonneet! Systeemissä on näet puolen tunnin automaattinen aikakatkaisu!!! Okei, ymmärtäisin toki, jos olisin lähteny vaikka kompostia kääntämään kesken lomakkeen täytön, että se jossain vaiheessa katkaisee istunnon, mutta olin koko ajan aktiivisena täyttämässä lomaketta! Tässä vaiheessa löin nyrkkini työpöytään ja purskahdin itkuun. Se valtava avuton raivo ja turhautumisen tunne vyöryi yli. Että viitsivät ja kehtaavat sairasta ihmistä kiusata tällä tavalla! Arvatkaa jaksoinko jatkaa? No en! Tänään aion kirjoittaa niitä yhteystietoja (joita ongin eri sähköposteista ym) wordille jo valmiiksi ja kirjoitan niin paljon kaikkea valmiiksi kuin muistan ja sitten täytän lomakkeen kopioimalla näitä tekstejä ja tiivistän muutenkin kaikkea jorinaa. Kysykööt lisätietoja jos haluavat. Eilen teki mieli soittaa Kelaan ja haukkua joku (tai vaihtoehtoisesti lyödä virkailijaa - en siis yhtään ihmettele että ne virkailijat kokee väkivaltaa!) mutta tänään annan vain tulikivenkatkuisen palautteen. On se nyt helvetti, että maassa koulutetaan kaiken aikaa koodareita ja sitten ehkä Suomen isoimmalla taholla on näin paskat sivut, että väkisin tulee se fiilis, että joku naureskelee siellä, että pistetään köyhät ja sairaat kyykkyyn saatana. Pitäkää varanne, kun asioitte Kelan kanssa!


16 kommenttia:

Arkisin | jenni kirjoitti...

Hyvä tietää tuosta noin lyhyestä aikakatkaisusta plus Kelalla on usein huoltotöitä jotka vaikuttavat just varmaan tuolla tavalla. Voin kuvitella sitä turhautumisen määrää kun mielessä on muutakin kuin Kelan jutut :(

Thilda kirjoitti...

Jenni; Jes! Siinä alussa kyllä oli maininta puolesta tunnista, mutta en tajunnut, että se tosiaan katkeaa kun on aktiivisena täyttämässä lomaketta! Ja toisekseen puoli tuntia kului tämmösten asioitten onkimiseen liian nopeasti, koska en tiennyt etukäteen mitä siellä kysytään. No viisaampana uudelleen…

Arkisin | jenni kirjoitti...

Hullua on että pitää työnantajat ja muut ilmoittaa, nehän näkee (ja varmasti tarkistetaan) tulorekisteristä. No mutta Kela on Kela :/

Thilda kirjoitti...

Jenni; Niinpä. Kumma juttu. 🤔

Anonyymi kirjoitti...

Heippa ! Kuulostaa aivan turhan tutulta. Verkkoasioinnin myötä asioiden hoito on usein vain vaikeutunut. Iäkkäillä ihmisillä on asioiminen vielä vaikeampaa kun eivät tunne koko verkkomaailmaa. Lähetämme edelleen tukihalauksia terv Double-P

Thilda kirjoitti...

Double-P; Kiitos teille! 🥰
Joo, ihan kauhistuttaa ajatella miten jossain haja-asutusalueella asuvat yksinäiset vanhukset voi selvitä! Muillakin on liian hankalaa. Verkkoasiointi on monessa kohtaa hyvä, kun esim meidän kunnassa on vähennetty virastoja tasaiseen tahtiin sinä aikana, kun ollaan täällä asuttu, enkä oikein viitsi riskeerata vointiani istumalla bussissa ja menemällä Tampereelle hoitamaan asioita. Se on siis käytännössä ainut keino, mutta hermoja se kyllä kysyy!

Joululainen kirjoitti...

Olen myös huomannut, että virastojen sivustot ovat sekavia ja kankeita, kun taas verkkokaupat toimivat kuin vettä vaan. Kaupallisella puolella on kyse bisneksestä, joten järjestelmät ovat asiakkaille helppokäyttöisiä. Virastoissa taas ei välitetä asiakkaasta. Eikö heille itselleenkin tulisi vähemmän ruuhkaa ja kysymyksiä, jos laput ja liput olisivat selkeitä ja järjestelmät sujuvia! Olen usein ajatellut laitteiden ja järjestelmien kanssa, että haluaisin olla ammatiltani ”koekäyttäjä”, eli testaisin niitä ja kertoisin, missä kohdassa ohjeet ovat hepreaa tai ohjeistus riittämätön. 🤔

Anonyymi kirjoitti...

Et kai sinä ole tuon sairauden keskellä työtön työnhakija? Vai ymmärsinkö oikein...?
Etkö ole oikeitettu sairauspäivärahaan koska ethän missään nimessä ole työkykyinen mihinkään hoitojen keskellä!

Thilda kirjoitti...

Joululainen; Todellakin, mikä briljantti oivallus! Tässäkin on siis kyse bisneksestä. 😏

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; No en tietysti sairauslomalla hae työtä, mutta se on siellä samalla tavoin kuin nämä kaksi työpaikkaakin. Työnhaku on tavallaan olemassa, mutta tauolla juuri nyt. Muuten joutuisin hakemaan sitä alusta alkaen uudestaan, kun olen taas työkykyinen. Tai näin mä olen ymmärtänyt… 🤔
Näitten kanssa saa kyllä aina olla varpaillaan, että olenko nyt ymmärtänyt ja tehnyt oikein!

Anonyymi kirjoitti...

Kuntien ja virastojen sivustot ja tietojärjestelmät ovat kyllä minunkin kokemukseni mukaan kankeita ja vaikeaselkoisiakin. Kuulostaa tutulta tuo, vaikkakin eri yhteydestä, että samat asiat saa selittää moneen kertaan. Siinä sitten itse välillä ihmettelee, onko ymmärtänyt oikein, kun joutuu vaan samaa jankkaamaan. Tuommoinen aikakatkaisu on ihan käsittämätön. Asiakas ei voi vaihtaa toiseen virastoon, joten sujuva palvelu ei ole tärkeää, kuten edelläkin todettiin.
Olen yhä lukenut kaikki julkaisusi, vaikka en olekaan kommentoinut pitkään aikaan. On vaikeaa löytää sanoja, kun seuraa hurjaa matkaasi sairauden kanssa, ja itse ei ole koskaan edes ollut potilaana sairaalassa (tässä kohtaa sormet ristiin ja koputan puuta ym.).

Lämpimiä halauksia ❤️
Katariina

Thilda kirjoitti...

Katariina; Kiitos! 🥰
Totta turiset. Mulla on elämäni pahimmat turhautumiset tullu aikojen saatossa just kelan kanssa… ja kieltämättä siellä, jossa oltiin yhdessä joitakin vuosia sitten taistelemassa tuulimyllyjä vastaan. 😬

Kiva kuulla, että luet edelleen. Toivon, että sulle ei tuu sairaalakäyntejä ikinä. Mulla on ollu syöpää ennen vaan sapen takia ja sekin oli kyllä melko kurjaa, vaikkakin paljon helpompaa, kuin nyt.

Mä niin kaipaan meidän pirtsakoita ja nauruntäyteisiä kaffilakäyntejä, joten niitä kohti! 💪

Anonyymi kirjoitti...

Sekavaa byrokratiaa

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Todellakin! 😳

Mannaryyni kirjoitti...

Puoli tuntia 😳 Aika lyhyt aika kyllä. Ihan hyvin voisi olla tuplat. Mitä haittaakaan siitä olisi?

Thilda kirjoitti...

Mannaryyni; Niinpä!! 😳