.

.

2.9.2023

Relax


Mä oon mietiskelly jo jonkin aikaa tällaista asiaa, kun tosi moni mun ystäväpiiristä on sanonut, että he ei osaa sanoa mitään (omasta mielestään) ja että kaikki sanominen olisi niin latteaa. Ja että tuntuu jotenkin väärältä puhua mulle nyt ihan tavallisista kuulumisista, kun mulla on tämmönen iso sairaus mullistamassa elämää. Mutta hei rakkaat ystävät ja kaikki, jotka mietitte tällaisia, rentoutukaa!


Mä oon itse asiassa havahtunu lähimmän kahden viikon aikana useamman kerran siihen, että joka ikinen mun aloittama lause koskee syöpää ja lähes joka ikinen ajatus kiertää kehää sen paskasairauden ympärillä, enkä todellakaan halua vajota sellaseen suohon!


Musta on ihanaa ja virkistävää kuulla ihan tavallisia kuulumisia ja eläytyä ihan erilaisiin juttuihin (jotka oli munkin arkipäivää vielä pari kuukautta sitten), kun te puhutte mulle omista kuulumisista. Se on ihanaa, älkää turhaa tunteko mitään syyllisyyttä siitä! Mä haluan taas elää, mä haluan muutakin kuin sairauden! Mä niin tykkään jutustella muiden kanssa (tai lukea kommentteja ja muiden blogitekstejä). Ja toki me voidaan puhua myös syövästä, mutta ei se ole mikään ainut aihe, jossa pitäis pysytellä.


Mutta toki mä ymmärrän senkin, että yhtäkkiä sitä voi olla ihan lukossa. Jo monia vuosia sitten mun yks läheinen sairastui vakavasti ja mä olin vuosia niin shokissa, että en osannut reagoida oikein mitenkään ja lähinnä välttelin häntä. Nyt tekisin toisin. Ennen hänen kuolemaansa sain kuitenkin häneen uudelleen yhteyden ja ne hetket olivat ja ovat yhä arvokkaita mun mielessä.

Nyt mä vietän mukavaa viikonloppua Pieksämäellä, asuntoautoillen ja tämä tuntuu virkistävältä. Ilmassa on jo syksyn tuntu ja selän väsymistä ja yleistä uupumusta lukuun ottamatta olen jo aika hyvin entiselläni. Hauskaa viikonloppua myös teille kaikille ihanat lukijat!


8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kirjoitit todella tärkeää asiaa ja viisaita sanoja. Moni ihminen menee tässä tilanteessa kovasti lukkoon ja siksikin on tärkeä kuulla omia tuntojasi. Toivotamme Sinulle virkistävää viikonloppua terveisin tupla-P

Thilda kirjoitti...

Tupla-P; Kiitti, hyvä että tarkoitus välittyi. 😊
Halaus teille! ❤️

Joululainen kirjoitti...

Hienoa kuulla, että vointi on parempi ja pystyt tekemään mieluisia asioita❣️

Arki on ihan parasta. Minulta kyseltiin vuorotteluvapaan alussa, että mitä aion tehdä ja onko jotain projektia vapaan ajaksi. Ei ole. Aion viettää normaalia arkea, johon en töissä ollessani väsymykseltä kykene. Olen nukkunut pitkään, siivoillut, laittanut jopa välillä ruokaa, katsonut kun pyykki kuivaa, lukenut kirjoja, chillannut, pyöräillyt, nyppinyt jotain pihalla, ollut perheelle läsnä, ollut iloinen, nauranut. Enkä vain zombeillut niin kuin töissä ollessa. Siis ihan arkiset asiat on parasta, kun niihin kykenee.

Mukavaa sunnuntaita! 🍀

Thilda kirjoitti...

Joululainen; No on kyllä! Arki on ali-arvostettua. Mutta onnellisuuden salaisuus taitaa piillä just siinä, että ei haali huippukokemuksia, vaan osaa olla tyytyväinen tavalliseen. 😊
Ihanalta kuulostaa sun vuorotteluvapaan puuhastelut! Just sellasta mukavaa ja rauhallista ja rentoa.

Anonyymi kirjoitti...

Hienoo ku pääsit kotoo pois matkustamaan.

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Joo! 😊 Oli kyllä mukava ja virkistävä viikonloppu.

Mannaryyni kirjoitti...

Asuntoautoilu kuulostaa ihanalta. Mukavaa, että olet päässyt vaihtamaan maisemaa 😊

Thilda kirjoitti...

Mannaryyni; Joo, se on kyllä ainoo tapa päästä liikkumaan, jos pitää pysähdellä ja levätä. 😊
Ja piristävää!