.

.

27.3.2024

Syöpäkontrollin tuloksia


Ensinnäkin; sydämelliset kiitokset teille kaikille, jotka tsemppasitte mua eilen kasvokkain, tekstarilla, puhelimessa, sähköpostilla, mesessä ja blogikommenteissa! Arvostan sitä suuresti.


Lääkärikäynti oli hämmentävä. Lääkärinä oli ensinnäkin se sama huonoksi kokemani lääkäri, josta valitin syyskuussa sytohoitajille ja jotka laittoivat tietoihini merkinnän, että mun ei tarvii häntä enää nähdä. Luulin, että se on loppuelämän sopimus, mutta ei se näköjään enää pitänyt kutiaan. Jälleen oli paljon keskeyttämistä, hän ei kuunnellut, en saanut juurikaan vastauksia jne.

Varsinaisesti tutkimuksissa ei löytyny mitään hälyttävää, joka on tietysti loistava ja hyvin helpottava asia! Luin hänelle oirelistaa (15 oiretta) ja ainut mihin hän oikeastaan tarttui oli yskä, jota toki painotinkin aika lailla, koska miehenikin jo sanoi, että hän on huolissaan mun yskästä, jota on ollu ainakin syyskuusta asti.  No, ainakaan keuhkoissa ei ole vettä, se selvisi ultralla. Mutta röntgeniin hän mut passitti ja sen tuloksia mä vielä odottelen.

Kysyin myös, että voiko Letrozolin vaihtaa johonkin muuhun. Kuulemma ei. Kuitenkin hän sitten alkoi jonkun ajan päästä puhua jostain rinnakkaislääkkeestä, jossa olis sivuoireena kuitenkin vielä enemmän nivelongelmia. Kysyin kauanko mun sit pitää syödä Letroja, ja eikö ole niin, että syön sitä sen takia, että mun estrogeenitasot pitäis saada nollille. Kyllä, nimenomaan sen vuoksi, mutta ei sitä osaa sanoa kauanko niitä pitää syödä. Että rintasyövissä se on usein 5 vuotta tai 10 vuotta, mutta koska mulla on Low Grade-tyyppinen syöpä, niin sen uusiutuminen voi mennä pitemmälle. Kysyin, että mitataanko sitä estrogeeniarvoa verikokeella, jotta tiedetään kauanko Letroja pitää syödä. Ei, ei sitä mitata millään, hän sanoi napakasti. (???!!!) Mitä hullua? Täähän on aivan naurettavaa! Etenkin, jos Letrot aiheuttaa niin isoja sivuoireita, että töihin palaaminen on ongelmallista, niin eikö sitä tasoa kannattaisi mitata juuri tässä tapauksessa, jotta en syö niitä turhaan vaikka viittä vuotta?

No me sitten keskusteltiin, että jatkanko Letrojen syömistä vai mitä tehdään. Enhän mä nyt haluisi niitä kokonaan poiskaan jättää, koska pelkään syövän uusiutumista hysteerisesti. Eiliselläkin sairaalakäynnillä itkin kolme kertaa, kun oon vieläkin niin järkyttynyt tästä kaikesta. Mun pitäis ehkä etsiä joku vertaistukihenkilö. (Saa ilmoittautua, jos lukijoissa on halukkaita.) Mutta me päädyttiin lopulta siihen, että mä kokeilen Letrotaukoa huhtikuun ajan ja katotaan jääkö jotain oireita pois. Tosin monesta paikasta oon kuullut, että Letrojen syönnin alussa on muutaman kuukauden oireita, jotka alkaa useimmiten helpottaa ja poistuu sitten itekseen. Niin eli nyt tää tauko vähän mietityttää sen kannalta, että kun aloitan Letrojen syönnin uudelleen toukokuun alussa, niin alkaako se laskuri alusta, että esim kolme kuukautta oireita taas täydellä voimalla… kun esim nyt jo mun kuumat aallot on vaimentuneet ja harventuneet. Että onko tää tauko vähän hassussa kohdassa kuitenkin.

Sit kerroin lääkärille siitä, että miks mulla on joka päivä semmonen tunne, että nyt lähtee taju. Se alkaa pimenemisen tunteella, mutta päättyy siihen, enkä pyörry. Kysyin, että eikö jotain verikokeita vois ottaa ja tutkia, että onko esim rauta-arvot ok jne. Kauhealla vastahakoisuudella hän sitten lopulta suostui verikokeisiin, mutta ei tietysti kaikkiin! Verestä katottiin vain hemoglobiini (joka ei oikeastaan kerro paljonkaan, jos ferritiinejä ei myös katsota) ja kilppariarvot. No nämä oli kaikki nätisti viitteissä, joten mitään ei siis löytyny. Aika hyvä tutkimuksen taso vai mitä?

Mun leikkausroippeista tehtiin myös se DNA-testi, että onko tällä jotain perinnöllisyysviitteitä. No ei ole. Tosin tähänkin tämä lääkäri kykeni vastaamaan jotenkin tosi ankeesti, että ei sitä nyt näistä näe, vaikka monta muuta lääkäriä piti tätä testiä ihan varteenotettavana. Muutenkin tuohon DNA-asiaan suhtaudutaan jotenkin hirmu omituisesti. Siitä aiheesta teen joskus vielä tänne tekstiä. Kun mun mielessä se on päivänselvä juttu, mutta mun mielestä tosi moni ottaa sen jotenkin äärettömän vaikeesti. Että tällä lailla meni eilinen. Seuraava syöpäkontrolli on sitten taas kolmen kuukauden kuluttua. Ei tää ainakaan mitenkään helppo ja yksinkertanen elämän reitti ole, mutta ei ole vaihtoehtojakaan!


10 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei!

Onneksi ei mitään löytynyt! Tekisi mieli kommentoida vaikka mitä, mutta tyydyn vaan tuohon pimenemiseen. Oletko mittaillut verenpaineita ja sykkeitä? Onko sulla mittari käytössä? Mulla dosetakselit aiheutti paineiden tipahtelua ja jonkin verran on ollut tiheälyöntisyyttä. Toivon, että aika korjaa tämänkin. Voihan olla, etä sulla syy voi olla joku muu. Ei se silti kivaa oo.

t. Anonyymi Emäntä

Anni kirjoitti...

No olipa sinulla reissu. Eikö sen lääkärin kuuluisi huolehtia sinusta !! Itsekö pitäisi kaikki osata kysyä ja vaatia. Varsinkin kun syövän edessä ollaan yhtenä kysymysmerkkinä. Onneksi ei kuitenkaan mitään huonompaa. Jaksamista sinulle.

Leena Lumi kirjoitti...

Voi hyvänen aika sentään! Sulla oli tosi huono kohtelu, mutta jos sinulla ei mitään löytynyt, miksi sitten tuo lääkitys?

Olen itse 2016 sairastunut melanoomaan ja 2017 sain kuulla minulla olevan munasarjasyövän, vaikka olin ihan omasta tahdosta poistattanut vuosia sitten omalla gynelläkin kohdun ja munasarjat. Arvaa oliko sokki!!!!Sytot aloitettiin tammikuussa 2018 ja sain huippulääkärin myöntymään siihen, että vallitsemastani lääkepolusta poistetaan se, joka vie hiukset! Tämä on monelle naiselle tutkitusti vaikea juttu, mutta sitä ei tarjota, se pitää neuvotella. Rintasyöpähoidoissa ainakaan sitä ei ole vielä saatavissa ja maksoin minäkin hinnan eli 4 sytokerran sijasta jouduin ottamaan viisi ja se viimeinen oli juuri toukokuun alun syntymäpäivänäni.// Minulla olisi tähän paljonkin kerrottavaa, mutta en kaikille. Jos haluat yhteyttä s-postini on leenalumi@gmail.com Kävin siis läpi kaksi isoa leikkausta. Viimeinen oli Suomi 100 aattona. Aamulla pyysin osastolääkärin paikalle ja sanoin lähteväni kotiin sytyttämään kynttilöitä. Sain tuhdit kipulääkkeet, enkä palannut. Kummallakin kerralla tuli komplikaatio, mutta niitä en tuo tänne julkisuuteen.// Jos haluat, että soitan sinulle, laita pyyntö ja numerosi s-postilleni.// Olen täysin järkyttynyt, miten sinua on kohdeltu eli tällainen onnela tämä Suomi toisinaan on.// Ensimmäinen leikkaus oli heinäkuussa 2016 ja se oli jo iso eli ei tehnyt mieli koitiin ihan hetikään. Mieheni tuli joka aamu ja kävi vain lounaalla sairaalan ravintolassa. Oli iltaan asti. Yksin en olisi selvinnyt, sillä melanooma on niin salakavala, että aloin nyt käymään yksityisellä ihotautilääkärillä luominen seuraamiseksi.// Älä ikinä, ikinä enää anna yhdenkään lääkärisi kohdella sinua kuin kynnysmattoa!!!! Täällä minä olen ja mieti, että olet ansainnut parempaa♥♥♥

Thilda kirjoitti...

Anonyymi Emäntä; Lääkäri (joka soitti myöhemmin) epäili kans verenpainetta. Tosin mulla on aina ollu ennemminkin paineet koholla, kuin alhaalla. Jännä muuten, että musta tuntuu, että noin puolet oireista on alkaneet vaimentua viimeisen viikon-parin aikana… se viittais letrojen vaikutukseen, joka alkaa tasaantua. 😊

Thilda kirjoitti...

Anni; No näinpä juuri! Taidan ottaa yhteyttä sairaalaan ja toivoa, että ens kerta on jonkun muun lääkärin heiniä. Pohdin oikein tätä asiaa eilen ja tulin siihen tulokseen, että lääkärin luona käynnissä on tärkeintä kuulluksi tuleminen! Ei ylimielinen kohtelu ja lääkärin muissa maailmoissa vaeltelu… 😏
Kiitos! 😊

Thilda kirjoitti...

Leena Lumi; Wau, kiitos pitkästä intensiivisestä vastauksesta! Letrozolia mun pitää syödä, jotta se syöpä ei pääsisi uusiutumaan. Herra ties kuinka kauan!
Mä laitan sulle sähköpostia. 😊❤️

Cheri kirjoitti...

Onneksi sait hyviä uutisia. Ihana Leena antaa sinulle vertaistukea, se on hyvin tärkeää. Lääkärisi on väärällä alalla. On aivan arpapeliä, millainen lääkäri tulee vastaan. Olin pari vuotta sitten lääkärissä ja minut vastaanotti nuori kandi, hän kuunteli tarkkaan, teki muistiinpanoja ja esitti kysymyksiä. Olin aivan ihmeissäni ja annoin palautetta oikeasta kohtaamisesta kun hänen ohjaava lääkärinsäkin tuli paikalle. Kandi kertoi, että opiskelussa potilaan oikeanlaiseen kohtaamiseen kiinnitetään paljon huomiota.
Toivotan onnea jatkossa!

Thilda kirjoitti...

Cheri; Ihana Leena, niin on!
Lääkärin taito on kyllä niin arpapeliä! Oon todella yllättynyt ja hyvilläni, jos lääkärien koulutuksessa kiinnitetään nykyään huomiota potilaan kohtaamiseen. Wow! 😍

Mannaryyni kirjoitti...

Järkytyin, kun huomasin, että jouduit kuitenkin kohtaamaan vielä tuon tympeän lääkärin 😳 Olen pahoillani.

Pitkään olen täällä pyörinyt ja lukenut kuulumisia. Paljon olet ehtinyt näkemään ja kokemaan lukulomani aikana. Erityisellä mielenkiinnolla luin etenkin Billnäsin ruukkiin liittyviä postauksia 🥰

Thilda kirjoitti...

Mannaryyni; No niin mnäkin! 😳🤨 Täytyy tehdä pyyntö uudelleen.
Voi kiva kuulla, että tykkäsit lukea! 🥰
Mä en oo oikeen aikoihin ehtiny kunnolla lukea blogeja… 😞