.

.

11.7.2024

Raha-asiat mutkalla



Kerronpa millaiseen jumiin sitä voikaan joutua pitkällä saikulla. Nythän on niin, että se mun kelan saikkupäiväraha loppuu kohta. Tai käytännös loppui jo, koska kesäkuun jälkeen sitä ei enää saa. En vaan tiedä koska se viimenen erä menee maksuun, (piti olla jo tilillä noin kolme viikkoo sitten) kun mitään ei näy ei kuulu. Ja mä haluun nyt kirjottaa tän etenkin muille vinkiksi ja opiksi, että älkää tehkö niin ku minä tein, vaan tehkää niin ku minä sanon. 

Elikkä mullehan ei kukaan kertonut tarkalleen, että mitä ja koska pitää tehdä. Vähä ihmeellistä, sillä mä kuitenkin kävin mm työkykyvalmentajalla, jonka ois pitäny nää tarkalleen kertoa. Tai en mä tiedä mitä hänen työnkuvaansa presiis kuuluu, mutta näin jälestäpäin aateltuna se vähä vissiin niin ku kuuluis sen duuniin. No se kyllä sano, et sun kantsii hakee sitä kuntoutustukea joskus tossa pari kk ennen ku kelaraha loppuu, koska on kesälomat ja jonoa voi olla. No, mun aivot otti tän kuitenkin aika epämääräsenä kehotuksena tyyliin ’kuhan nyt tässä haet jahka kerkiit ja jaksat’. Ja sit kaikkien perhanan hakemusten lannistamana (siis yleisesti) mä vetkuttelin sitä vähä liian pitkään ja tein hakemuksen vasta ihan heinäkuun alussa. Ajattelin, et kuukausi on ihan jees käsittelyaika kuitenkin, koska sillon en tienny vielä siitä kelan pykälästä. No väärinpä meni, meni jopa niin kiville, että nyt tässä mietin, että mitä voisin myydä saadakseni rahaa.


Eka ylläri oli tosiaan se, josta jo kerroinkin, että se kelan saikkupäiväraha loppuu ennen ku se laskennallinen 300 päivää on täynnä! Mä luulin saavani sitä 23.7. saakka, mutta sit äkisti selviskin, että sitä saa vain edellisen kuukauden eli täs tapaukses kesäkuun loppuun! Aivan järjetön pykälä. En näe siihen mitään perustetta ja se tuntuu samalta ku joku kelan mamma nykäsis silinteristä eri ihmisille eri päiviä, että sinä se saat 298 päivää ja sit toiselle, et sinäpä saatkin vain 271 päivää, hähää!! 

No ei siinä mitään, se eläkevakuutusyhtiön hakemus oli ihan helppo ja se virkailijakin oli mukava, jolle soitin ihan aluksi. Sitä paitsi ennen ku sen nettilomakkeen avasi, sivuilla sanottiin, että mitä suunnilleen tullaan kysymään ja aikakatkasu on 30min, jonka verisesti opinkin viime syksynä kelan kohdalla. Tein hakemuksen ja luulen, että kaikki menee hyvin. (Paitsi en tiedä mitä sitten tapahtuu, jos tulee hylkäävä päätös.) Tosin siinä kysyttiin jotain kuntoutussuunnitelmaa liitteeksi ja mä olin ihan hölmönä, että whaaat…?? Jätin sen siis vielä roikkumaan. Jossain toisessa kohassa nimittäin netissä sanottiin, että ensin tulee päätös, sit laaditaan suunnitelma. Ja kyllä he kysyy, jos sitä tarvitaan. (Parasta silti ehkä soittaa sinne ja selvitellä perin pohjin tämäkin asia…)

Mutta sitten sain eläkevakuutusyhtiöltä kirjeen, joka oli lähetetty mitä ilmeisimmin ennen kuin olin laatinu sen nettilomakkeen, että ’lääkäri on lähettänyt meille B-lausunnon. Jos aiotte hakea eläkettä tai kuntoutustukea, niin muistattehan laittaa hakemuksen kolme kuukautta ennen kelan sairauspäivärahan päättymistä!’ Siis Häh?! Kolme kuukautta!!! Help ja ziisus! Elikkä tarkalleen ottaen se hakemus ois pitäny tehdä maaliskuun lopussa! Työkykyvalmentajankin aika oli vasta toukokuun lopussa, joten jo sillon oltiin rankasti myöhässä! Ja sillon mä just aattelin lokosasti, että onpa tässä kevättä…

Meinaako tää siis sitä, että mun kuntoutustuki tulee vasta joskus lokakuussa, eli kolme kuukautta hakemuksen jälkeen?! Ja käynkö mä nyt edelleen lääkärissä joka kuukausi hakemassa saikkua - siihen asti kunnes työkyky palaa? Ja siltä varalta, että työkyky ei palaa, multa on jo parikin lääkäriä kyselly, että voitko vaihtaa alaa… No sitä minäkin tässä olen hiljaa sisälläni pohdiskellut. Jotain mitä ei niinkään tehdä käsillä. Ehkä mulla on pari takaporttia tässä, mutta katellaan nyt ensin, että mitä se kirurgi sanoo kädestä sitten elokuussa.

Mä en ole henkilökohtaisesti suuressa pulassa, eli ei mene asunto alta, taikka en kuole nälkään, vaikka tilanne onkin nyt vähän ongelmallinen. Mutta on paljon ihmisiä, joilla on toinen tilanne ja heitä varten laadin tähän nyt vielä pientä listaa tärkeimmistä asioista. Toivottavasti näistä on hyötyä edes jollekulle!

Eli tässä karkeasti askeleet pähkinänkuoressa; 
-kelan saikkupäiväraha loppuu edellisen kuukauden lopussa, kun se 300 arkipäivää tulisi täyteen!
-saikkupäivärahan jälkeen (jos ei ole työkykyinen) kuuluu hakea kuntoutustukea, joka on toiselta nimeltään ’määräaikainen työkyvyttömyyseläke’
-se haetaan työeläkeyhtiöltä, joita on vaikkapa keva, varma, elo… selvitä omasi!
-jos et ole ollut töissä (edes osa-aikaisesti) ennen saikun alkamista, sinä haet sitä kelasta!
-tämä hakemus kannattaa (ainakin työeläkeyhtiöille) tehdä kolme kk ennen saikkupäivärahan loppumista, vaikka et voisikaan tietää jatkuuko työkyvyttömyys vielä 3kk jälkeen. Varmuuden vuoksi! Ainahan voi perua.
-jos jostain syystä tulee hylkäävä päätös, niin sitten kuuluu mennä työkkäriin, vaikka työtä ei pystyisikään tekemään! Niin hullua kuin tämä onkin. Siellä sitten katkaistaan se työnhakuvelvoite sun osalta, kunnes olet terve.

Ja mitä näiden jälkeen tapahtuu, niin sitä en vielä itsekään tiedä. Mutta aivan takuulla täällä blogissa puhelen aiheesta, aina kun jotain ajankohtaista on mielen päällä. Kantsii silmäillä siis!

 

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei, minulla ainakin Varma teki päätöksen tuosta kuntoutustuesta ihan viikossa tai hieman yli. Tuli tosi nopeasti ja eka erä tuli myös maksuun muutamassa päivässä, ei tarvitse odottaa seuraavan kuun alkuun

Anonyymi kirjoitti...

Kesäaika voi kyllä hiukan hidastaa asiaa.

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Niinkö? Mahtavaa! 😃 Tämä ilahdutti!