.

.

16.8.2023

Jälkitarkastus

 

Aika jännittävä päivä tänään. Jälkitarkastus, jossa kuulin patologin lausunnon ja jatkohoidon suunnitelman. Varustauduin lääkärin tapaamiseen erityisillä koruilla; korvissa Kalma-Artin valmistamat supikoiran kylkiluut symboloimassa kuolemaa ja kaulassa sLotta:n siemenkaulakoru symboloimassa uudelleensyntymää. Koruilla mä muutenkin usein ilmennän mielialoja tai toiveita ja muuta sellasta. Eli tänään pohjan kautta uuteen elämään!


Aamulla mua huvitti mun tiedoissa oleva sanamuoto; ”laaja-alainen tyhjennysleikkaus”. Ihan kuin olisin joku muumio, joka on leikattu ontoksi ja tilalle pistetty pellavaan käärittyjä yrttinyyttejä. Ja jos mä oon muumio, niin ei musta niin vain päästä, mä kummittelen täällä ainakin tuhat vuotta eteenpäin!


Okei, lääkärin sanoma oli aika hiuksia nostattavaa. (Kun ne hiukset vielä on!) Patologin lausunnon mukaan syöpää tosiaankin oli (kun oli myös se teoreettinen mahdollisuus, että osa olis ollu sitä raja-arvoista kasvainta, joka lähettää etäpesäkkeitä, mutta ei poraudu elimiin sisälle) molemmissa munasarjoissa, vatsapaidassa, maksan pinnalla ja useissa kohdissa vatsakalvolla. Mun syövän nimi muuten on Low Grade. Mun aikaikkuna oli vielä ihan vähän raollaan, en tiedä monenko viikon kuluttua olis ollu jo toinen levinneisyysaste. Mun levinneisyys taisi olla kolme, kun neljä on se pahin, jossa syöpä on levinnyt sitten jo esim keuhkoihin ja muualle vatsaontelon ulkopuolelle.


Seuraava askel on tämä; ensi viikolla hoitajan puheille, jossa saan ohjeistusta kaikkeen, kasapäin lääkkeitä apteekista (mukava etenkin se 400€ maksava piikki, joita tulee kuusi kappaletta - no Kela korvaa siitä osan toki) ja sitten jo ensi viikolla eka sytostaattihoito, (eli solumyrkky eli solunsalpaaja), joita tulee kolmen viikon välein, yhteensä kuusi kertaa. Toisen kerran jälkeen alkaa tukka lähteä, mutta kasvaa kuulemma sitten takaisin, kun solumyrkyt on kaikki annettu. Sivuoireina odotettavissa mm sormien ja jalkapohjien puutumista, pistelyä, tunnottomuutta ja sormenpäiden särkyä. Anemiaa. Väsymystä. Pahoinvointiin tulee useita lääkkeitä, joita otetaan ennen ja jälkeen ja… mä oon jo ihan sekasin! Mutta että sellaselta kuulostaa mun loppuvuosi. Vähä kalpeeta, jos multa kysytään! 



10 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Aika kalpeeta, mutta kuitenkaan ei toivotonta 💪 oot uskomattoman vahva ja tuon kuurin jälkeen entistä vahvempi. Edessä on varmasti monta haastavaa ja raskasta hetkeä mutta muista, että sää et oo yksin. Meitä on monta sun matkassa vaikka fyysisesti ei vierelläsi voidakaan olla. Mutta puhelimen päässä aina kun tarvitset ❤️ haleja ja enkeleitä reppuun!
-Anu

Thilda kirjoitti...

Anu; Niin, eipä kai toivotonta kuitenkaan.
Kiitos! 🥰

Terhi kirjoitti...

Paljon tsemppiä hoitoihin. Olet ollut paljon mielessä eli kiva kun jaksat pitää tätä blogia ❤️

Thilda kirjoitti...

Terhi; Kiitos! 😘

Anonyymi kirjoitti...

Voimahaleja tosi paljon❤️Olet❤️🙏t.Tiina

Thilda kirjoitti...

Tiina; Ihana sinä, Kiitos! 😘❤️

Anonyymi kirjoitti...

Vaikea edes ymmärtää mitä kaikkea tuo sairaus pitää sisällään ja kuitenkin sitä on niin paljon.
Voimia kaiken kokemasi keskellä🙏
Olet ajatuksissani koko ajan🩷

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Kiitos! ❤️ Mun on vaikea ymmärtää, että sairastuin. Ihan kun tää tapahtuis jollekulle toiselle ja heräisin kohta painajaisesta. 😬

Annukka kirjoitti...

Kalpeaksi veti ruudun tälläkin puolen. Ehkä eniten suuttumuksesta moista pirullista syöpää kohtaan ja sitämukaa kaikkea sitä kohtaan, mitä sulla on edessä.

En tykkää yhtään "mutta onneksi..." tyyppisistä lauseista, mutta silti pistin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiitin mielessäni siitä, että taso neljä jäi toteutumatta <3.

Mun vaisto sanoo, että tulet selviämään hoidoista voittajana niin, että mitkään pahimmat sivuvaikutusskenaariot ei toteudu. Siitä lähdetään ja siitä, että me kaikki täällä ollaan mukana kannattelemassa sua tällä paskalla matkalla, jota et olisi ansainnut <3.

Thilda kirjoitti...

Annukka; ❤️❤️❤️