.

.

7.8.2023

Veren kanssa läträämistä

 

Mun tämän hetken inhokkiasia, napapiikki, aiheutti aivan uudenlaisia inhon väristyksiä eilen, just kun olin tottumassa siihen ja ajattelin, että ne on tän parin viikon pyörityksen helpoin osuus. Nyt kun vatsa on arka ja sen poikki puikkelehtii arpeutuva haava ylhäältä alas saakka, joka on ehkä 30cm pitkä, en halua ajatellakaan pistämistä vatsaläskeihin. Sairaalassakin ne pisti mua reisiin ja niin saa jatkua mun puolesta, vaikka reidessä on enemmän tuntoa kuin vatsan läskiröllykässä. Eilenkin sitten pistin vasempaan reiteen ja se kirveli jotenkin tavallista enemmän kun aine meni ihon alle. Sitten huomasin, että pistokohtaan tuli veripisara. Ja uusi ja taas uusi. Laitoin laastarin, joka täyttyi ja alkoi tihkuttaa reunan ali, niin että verta oli lopulta lakanalla, mun lempparipussilakanalla (Marimekon!), käsissä ja jaloissa. Ei kumminkaan litroittain onneksi. Yöllä vaihdoin laastarin isompaan ja laitoin niitä kaksi ristikkäin, jotta se olisi pitävämpi. Kuus tuntia pistämisen jälkeen laastarin alta tihkutti edelleen tuore veripisara! Stressaannuin tästä tietysti aika lailla ja mietin puoli yötä mitä tää tarkottaa. Tiedättehän ne yön tunnit, kun kaikkein pienimmät ja merkityksettömimmätkin asiat muuttuu hirviömäisiin mittasuhteisiin, jotka horjuttaa koko universumin rauhaa?


Että siinä sitä miettii puoli kolme yöllä, että vieläkö se vuotaa, miks se vuotaa, loppuuko se ikinä, kuolenko mä tähän? (Olis ehkä maailman hitain kuolintapa; kestää ainakin 20 vuotta vuotaa kuiviin jostain neulanpiston kokoisesta pintaverisuonihaavasta! Ja kukaan ei voisi mitään, lääkäritkin vaan kohauttelis olkiaan, että ’no can do’…) Mutta hitto ne yön tunnit! Mikä niitä vaivaa? Ei se ainakaan siitä johdu, että aivot on jotenkin unenpöpperöiset, kun pahimmat fiilikset tulee vaikka ei olis vielä nukahtanutkaan. Eikä se voi johtua valon määrästä, koska muutenhan sitä joutuis samoihin tiloihin klo puoli viisi joulukuisena iltapäivänä, kun palaa töistä. Tai mä en ainakaan oo ikinä joutunu. Ainakaan vielä. Ja kesäöisinkin, vaikka on valoisaa kuin leikkaussalissa, sama efekti. Se on jotenkin ne pirun tunnit, se pimeyden voimien ajanjakso. Pakko olla.

Soitin sairaalaan ja mulle sanottiin että joo, se on ihan normaalia, se vaan jää joskus tihkutteleen. Äh. Mä inhoon tämmösiä epämääräisiä vastauksia ’se vaan jää…’, mikä vastaus se nyt muka on? Mä haluan eksaktin ja tieteellisen selityksen! Ei joku vaan tolleen tapahdu, se ei vaan ole fysiikan lakien mukaista! Ihan ku lukiossa aikoinaan. Matikan ope menetti varmaan mielenterveytensä mun kanssa, kun mä en vaan tajunnu, että mitä helvetin väliä on sillä missä kohtaa viivaa joku x ja y seikkailee ja mitä sillä on tekemistä minkään kanssa? Siis todellisuuden?? Että kerrotaan että tässä on y ja tuolla x ja tuolla tuommonen pallukka ja tossa tommonen hässäkkä, että sanopas mikä on Q:arvo? Mistä helvetistä sen tietää? Ja miks helvetissä se edes pitäis tietää ja miks mua pitäis muka kiinnostaa tuollanen jaarittelu ollenkaan? Napsin koko lukioajan laajan matikan kursseista nelosia ja vitosia. Sama opettaja oli ihan kuistilla, kun mä yllättäen loistin kiitettävästi fysiikassa. Totta kai, kun siinä on joku järki! Avaruusalus menee tätä vauhtia tuonne suuntaan ja lähimmän mustan aukon vetovoima häiritsee sitä tuon verran tänne suuntaan ja perhosten siiven iskut Afrikassa tekee tämän vaikutuksen. Koska ollaan takaisin kotona ja koska syödään eväät? Mä olin että jahas katsotaas, hymmm hymmm hymmm, oisko näin? Jaa on vai? No se olikin helppo!

Ilmeisesti olen tässä hyvää vauhtia toipumassa, kun jaarittelen jo lukion matikastakin. Ehkei kannata myöskään pelätä, että mä jotenkin pitkästyn täälä toipilaana. Mun ultrakimmoisa mielikuvitus pitää mut kyllä virkeänä ilman mitään virikkeitäkin. Ja onhan mulla tässä pari pinoa kirjoja, sekä telkku seinässä ja siellä vaikkapa Netflix. Josta muuten löysin eilen kiinnostavan sarjan autistisesta lääkäristä. Aloin katsoa sitä ja tajusin liian myöhään, että hei pahvi, hän on lääkäri ja tää on sairaalasarja, jossa koko ajan leikataan ihmisiä jne. Sellastahan sä haluut kattoa etenkin nyt?!

 

6 kommenttia:

Arkisin | jenni kirjoitti...

Veren hyytymistekijät napapiikkien ansiosta epänormaalit, siksi tihkuttaa verta.
Ihan itte keksin tämän selityksen :D

Thilda kirjoitti...

Jenni; Jotain tuon tapaista mietin itsekin. 😊

Anonyymi kirjoitti...

Tsemppiä👍
Kauankos napapiikillä jatkuu🙄mietin ...

Thilda kirjoitti...

Anonyymi; Kiitti!! Tsemppiä tarvitaan. Mun pitää pistää vielä 16 kertaa… 😖

Mannaryyni kirjoitti...

Myötätuntokivuissa ryven täällä. Kaikkea hyvää!

Thilda kirjoitti...

Mannaryyni; Voi ei…
Kiitos!! 😊